vrouwelijke schrijvers lezen

3 geweldige vrouwelijke schrijvers

Nu is de tijd om te lezen. Dit blog wilde ik al tijden schrijven en nu komt het er eindelijk van. Een klein voordeel van deze vreemde periode. Ik hoop dat je de rust kunt vinden om te lezen, want er zijn veel  redenen voor. Van lezen word je slimmer, want je vergroot je kennis

Read More »
bedrijfsblog starten

Een bedrijfsblog starten – 3 redenen waarom je dat wilt

Een bedrijfsblog beginnen lijkt een hoop werk: systemen uitzoeken, content produceren en ook nog plaatsen. Je organisatie doet het ook goed zonder bedrijfsblog: opdrachten lopen lekker binnen, klanten zijn tevreden. En je werkt bij een leuke organisatie, dus waarom zou je het anders doen? Omdat het nog leuker kan! Een bedrijfsblog heeft een aantal voordelen.

Read More »
kritiek of feedback geven op tekst

4 tips: goede feedback geven op een tekst

In 2019 heb ik een mooie omzet gedraaid. In 2 weken tijd gaf ik elke dag training. Ook had ik meer dan 7 opdrachtgevers. Dat is natuurlijk niet gezond en ik kreeg gordelroos omdat ik te hard werkte. Dus besloot ik om minder te trainen en meer tekstklussen aan te nemen. En zo geschiedde. Op

Read More »
pakkende koppen schrijven

3 tips voor lesgeven (en didactiek). Voor als jij training geeft.

Na mijn WO Nederlands haalde ik mijn master als docent. Daar leer je dat activerend leren het beste werkt. Dat betekent dat je cursisten zelf met de lesstof laat werken. Activerend leren is het tegengestelde van oude stijl doceren: een hele les luisteren naar iemand die vertelt hoe het moet. En natuurlijk geef je in

Read More »
schrijven online

Schrijven online vergeleken met schrijven op papier

Elk scherm zendt licht uit. Dat doet papier niet. En dat betekent dat papier veel rustiger is aan je ogen. Een scherm geeft continu onrust. Het betekent zelfs dat een scherm 40% langzamer leest. Wat betekent dat voor lezen en schrijven online? Dat we dit weten, vraagt om extra schrijfskills voor schrijven online. Je weet

Read More »
framing overtuigen tips

Wil jij je lezer overtuigen? Gebruik framing, inclusief 3 tips

Allereerst, wat is het? Framing is de manier waarop je je boodschap brengt, hoe je het kader aanbrengt. En dat kader bepaalt hoe overtuigend jij bent, hoe groot je overtuigingskracht is. Ik kom zo met voorbeelden. Wanneer frame je? Je kunt framen in alle communicatie: bijvoorbeeld een boodschap die je mondeling overbrengt en een boodschap

Read More »
aandacht krijgen begin 20

Aandacht krijgen met tekst, hoe doe je dat?

Hij staat voor de groep. Een jongen van begin 20 met gel in zijn haar. Hij frummelt met zijn vingers en praat snel en onverstaanbaar. De overtuigingskracht is nog afwezig: de groep heeft moeite zijn boodschap te begrijpen. Aandacht krijgt deze jongen omdat het moet. Hij is deel van een groep ICT-studenten en ze volgen

Read More »