Datum

Drie tips voor een goede presentatie – vanuit winkels, restaurants en cadeautjes

Pakkend presenteren kun je leren. Hoe sta jij erin? Ga jij tijdens een presentatie vooral voor de inhoud of vind je de verpakking ook belangrijk? Aan de hand van winkels, restaurants en cadeaus geef ik drie tips voor een goede presentatie.

Stap jij weleens een winkel binnen met veel prikkels?

Loop je weleens een winkel binnen als een kermis? Ik bedoel een winkel waarin overal om je heen
prikkels zijn. Van harde muziek tot felle kleuren tot geuren tot verkopers die over de muziek heen nuttige dingen schreeuwen. Naar jou en naar andere klanten en naar elkaar. Vroeger was ik weleens in zo’n winkel. Want zo’n winkel was hip en cool en daarom ging ik ernaartoe. Als ik even nadenk, kom ik bijvoorbeeld uit op de Coolcat. Ben je daar ook geweest als tiener?

Stap ik tegenwoordig per ongeluk zo’n winkel binnen? Dan maak ik liefst meteen rechtsomkeert. Vroeger onderdrukte ik wat ik voelde in naam der coolheid, maar nu voel ik me gelijk onrustig worden. Ik begrijp de logica van de winkel niet en alles hangt in beleving door elkaar heen. Voor mijn gevoel is er geen orde, geen systeem. En als er wel orde is, kan ik die in elk geval niet ontdekken doordat ik word afgeleid door alle prikkels in die winkel.

Wat ik wil ervaren in een winkel: rust en overzichtslim presenteren

Liever ervaar ik rust en overzicht als ik binnenstap. Ik kom graag in een winkel met lekker veel ruimte, brede paden en bordjes of poppen die duidelijk aangeven welke producten ik waar kan vinden. Ik merk dat ik in zo’n winkel rustig word doordat ik de logica begrijp. Ik kan makkelijk vinden wat ik wil hebben en van daaruit kan ik kiezen. De boodschap is helder en ik hoef niet te zoeken. Dat ervaar ik bijvoorbeeld in een supermarkt of in de Kijkshop. Die zijn lekker duidelijk.

Smaakpapillen in de weerstand door rommelig bord met scherfje

prettige presentatie van eten op je bord
Dan een restaurant. Ga je daar weleens eten ;)? Ik was laatst in een restaurant. Daar kreeg ik een vol bord eten, met 5 verschillende smaken en kleuren en alles ongeordend door elkaar. De spetters zaten op de rand en de serveerster zei er niks over.

Ik kreeg het eten ook nog eens opgediend op een bord waar een scherfje uit was. Het zag er rommelig uit, gelukkig was het wel te eten, maar mijn smaakpapillen gingen allereerst in de weerstand.

Smaakpapillen in de juichstand door perfecte presentatie: we voelden ons serieus genomen

Heel anders was de presentatie van het eten in het sterrenrestaurant op Texel, waar ik een keer at. mooie presentatie van eten in restaurantTijdens één van de gangen lagen er twee onderdelen in verschillende kleuren op onze borden, met daaromheen een soepel sausje in een andere kleur. Dit alles werd opgediend op een prachtig bord, wat ervoor zorgde dat mijn smaakpapillen direct in de juichstand gingen.

Ook waren de tafels prachtig gedekt en de inrichting was strak. Zo’n mooie verpakking voelt toch heel anders. We voelden ons serieus genomen als gasten. Ook al doordat chef Jef naar ons tafeltje kwam lopen voor een praatje.

Welk cadeau ontvang jij het liefst?presenteren kun je leren

Nog een situatie die best vaak voorkomt: een cadeau krijgen. Stel je voor dat je een cadeautje krijgt. Je weet niet wat het is, maar je ziet er twee voor je neus liggen. Kies je dan voor een slordig ingepakt cadeau in druk papier met 5 versieringen eromheen gewonden? Of ontvang je liever dat kleinere cadeau met één luxe lint in mooi gestyled cellofaan?

Vroeger ging ik voor de inhoud..

Vroeger was ik altijd van de inhoud en vond ik de verpakking niet belangrijk. Als gymnasiast en later student en neerlandicus dacht ik: alleen de inhoud telt. Maar inmiddels ben ik een tijd verder in mijn leven. Ik ben bijvoorbeeld ruim 11 jaar ondernemer en nu denk ik daar heel anders over. Mijn mening is nu: hoe je je presenteert, dus die verpakking, is minstens zo bepalend voor de ontvangst. Ik weet wel welk cadeau ik zou kiezen. En ik weet wel welke winkel ik binnenstap of in welk restaurant ik ga eten. Die keuze heeft alles te maken met de verpakking, de aankleding.

Eetfoto’s door https://www.pexels.com/@reneasmussen en https://www.pexels.com/@iamtrangdoan

winkelfoto’s door https://unsplash.com/@korie

cadeaufoto’s door https://unsplash.com/@jessbaileydesigns en https://www.pexels.com/@skitterphoto

presentatiefoto door https://www.pexels.com/@thisisengineering

3 tips voor pakkende presentaties

presenteren kun je leren

Tip 1 Laat zien dat je moeite hebt gedaan voor je presentatie

Zo is het ook met presentaties. Wat je wil creëren voor je ontvanger, is iets wat hem of haar aanspreekt. Iets moois dus, iets waar hij of zij zin in heeft, iets wat hij graag wil ontvangen en uitpakken. Bij het cellofaan-cadeau en bij het luxe-eten zijn de impliciete boodschappen: omdat je het waard bent.

Zorg dat je dát effect sorteert met je presentatie. Natuurlijk kun je dat! Iedereen kan dat. Hoe? Dat doe je door je presentatie voor te bereiden en goed na te denken over hoe je je boodschap brengt. Je kunt bijvoorbeeld een mooi verhaal toevoegen aan je presentatie. Een persoonlijk verhaal dat je inpakt in cellofaan om je publiek te verleiden. Zo laat je zien dat ze het waard zijn.

 

Tip 2 Creëer rust doordat je crystal clear bent met opbouw, taal en stappen die je zet

Ook wil je rust creëren. Hoe je dat doet? Dat doe je door je presentatie goed op te bouwen, zodat je goed te volgen bent voor je publiek. Als je publiek zich de hele tijd vertwijfeld zit af te vragen waar je naartoe wil met je verhaal of wat die ene afkorting betekende, dan ontstaat er onrust.

Dat is hetzelfde met al die indrukken op dat bord met 5 kleuren en smaken. Zorg dus dat je crystal clear bent met je uitleg en je boodschap. Zet duidelijke stappen in je verhaal, maak korte zinnen en laat abstracte taal achterwege. Als hulpmiddel kun je dit blog lezen over korte en bondige taal.

 

Tip 3 Less is more: geef het kader en bepaal vooraf je belangrijkste boodschap

Mensen die veel weten van hun vak willen altijd veel vertellen. Net als in de Coolcat strooien ze met indrukken, met informatie. Voor je luisteraars is dat lastig, doordat zij geen lijn zien in je verhaal. Vanuit jou snap ik het heel goed, want waarom zou je je tijd verdoen met het uitleggen van het kader, van je startpunt? Dat ken je zelf allang. Toch werkt die uitleg in een presentatie het beste. Zoals het ook het beste werkt als je vooraf bepaalt wat je belangrijkste boodschap is.

 

De drie tips voor een goede presentatie op een rij

Samengevat. Voor presentaties geldt net als in winkels, met eten en met cadeautjes: de verpakking bepaalt of je publiek een prettige ervaring heeft. Een paar dingen zijn daarin belangrijk. Doe moeite in je voorbereiding en creëer rust met een goede opbouw en heldere taal. Focus je op je belangrijkste boodschap en zorg dat je die overbrengt. Alles daar omheen is ruis en kun je schrappen. Veel plezier met presenteren!

Heb je meer presentatietips? Zet ze in de commentaren!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer lezen