Nee zeggen op werk vraagt om assertiviteit. Het is lastig, want je hebt een werkrelatie met je leidinggevende en met je collega’s. Je ziet ze bijna elke dag en je werkt vaak met ze samen. En die relatie wil je goed houden. Dat maakt nee zeggen op werk zo lastig.
Stel: het is dinsdag. Je ziet dat je collega komt aanlopen of je leidinggevende. Je voelt dat je spieren in je lijf zich spannen, want je weet wat er nu komt. De vraag of je werk kunt oppakken. Maar je dag zit al zo vol, helemaal gevuld met werk. Je hebt alles volgepland met admin, e-mail, telefoontjes. En vandaag is er ook nog een vergadering met het hele team. Dinsdag heb je standaard een gevoel van stress omdat je op die dag ook nog sociaal moet doen. Terwijl je daar eigenlijk weinig tijd voor hebt, want het werk moet gewoonweg af.
Tip 1. Neem jezelf en je eigen agenda serieus
Er staan al taken en klussen in jouw agenda en die staan er niet voor niks. Ze zijn belangrijk. Daarom kun je de ander laten meekijken naar jouw agenda, als je wilt. En allereerst raad ik je aan om aan te geven dat je de hele dag al volgepland hebt. Punt is dat je collega of je leidinggevende waarschijnlijk te laat bij jou aanklopt. En dat je dan overladen wordt met complimenten, dat is fijn, maar het is natuurlijk stom van die ander dat hij of zij niet eerder naar je toe is gekomen.
Nu probeert hij of zij zijn eigen probleem bij jou te leggen. Geef dus aan dat die ander eerder bij jou moet komen voor hulp en dat je nu helaas niet kunt helpen, op deze korte termijn. Helaas moet je je collega’s en soms ook je leidinggevende opvoeden hierin. Het hangt een beetje af van hun eigen time management vaardigheden.
Tip 2. Maak jezelf net zo belangrijk als je collega of je leidinggevende
Verbreek het oogcontact, blijf bij jezelf en voel wat jij zelf wilt. Je eerste reactie is waarschijnlijk om ja te zeggen en te helpen. Toch raad ik je aan: ga niet mee in de emoties voor de ander. Dat jij de ander graag wilt helpen, dat is begrijpelijk. Dat kun je ook zeggen. Maar daarnaast is het goed om een grens te stellen. Denk dus ook aan jezelf, aan de plannen die je vanavond hebt, aan dat je straks uit eten zou gaan of dat je nog boodschappen wilt doen of je kind wil ophalen van de opvang. Houd die ruimte vast voor jezelf.
Tip 3. Geef aan dat je pas over een uur tijd hebt voor overleg
Als de vraag komt, is het goed om direct uit te stellen. Daar zijn twee redenen voor. De eerste reden is dat je uitstraalt dat je het druk hebt en dat je niet altijd beschikbaar bent voor de ander. De tweede reden is dat mensen te snel naar anderen gaan met vragen, terwijl ze er vaak zelf ook van alles aan kunnen doen om hun probleem op te lossen.
Gevolg is dat je collega of je leidinggevende in dat uur gaat nadenken over mogelijke oplossingen zonder jou. Dat kan zijn: iemand anders die kan helpen bijvoorbeeld of wanneer het klusje dan kan en misschien zelf of hij of zij het zelf kan uitvoeren.
Wil je meer weten of wil je met me in gesprek?
- Neem contact met me op voor informatie over assertiviteit.
- Bekijk de training assertiviteit.
- Vraag informatie over een 1-op-1 sessie.
Hieronder staat een filmpje over Nee zeggen. Enjoy!
- Photo by Zan Lazarevic on Unsplash
- Photo by Estée Janssens on Unsplash
- Photo by Markus Winkler on Unsplash
- Photo by Nathan Dumlao on Unsplash.