Ineens was het noodzaak: online training geven. Tips lees je in dit blog. Op de eerste dag van de lockdown gaf ik 2 workshops van 3 uur. Ik weet: 3 uur online training is lang, want soms haak ik bij een webinar van een uur al af. Ook was ik benieuwd hoe dit gaat, want ik ben iemand die houdt van interactie en graag vragen stelt tijdens trainingen. Live gaat dat goed, maar hoe is dat online?
Ik gaf 2 workshops jezelf presenteren met een pitch. In de ochtend had ik een groep van 8 en in de middag een groep van 5 studenten. Voor mij waren de uitdagingen:
- Hoe hou je een online training prettig voor de trainer?
- Hou hou je het online prettig voor deelnemers?
Tip 1 Geef ook in online training structuur met opdrachten
Na de ochtendsessie vroeg ik aan de cursisten wat zij ervan vonden. Ze waren positief en een student zei: “Het was fijn dat je vooraf de regels aangaf.”
De anderen beaamden dit en ik dacht: “Regels? Ik?”
Wat had ik nou gedaan? Ik had het doel aangegeven: “Jongens, vandaag werken we aan je pitch. Aan het eind wil ik die ook van iedereen zien en horen. Verder gaan we uitwisselen in duo’s.” En daarmee komen we bij tip 2.
Tip 2 Gebruik meerdere kanalen
Bij de eerste opdracht zei ik: “Oké jongens, we gaan zien hoe dit werkt. Schrijf eerst je eigen antwoorden op. Vorm dan een duo en check je je antwoorden met elkaar. Dat doe je door met elkaar te bellen via Teams of je chat met elkaar.” Teams heeft de handige eigenschap dat je op één kanaal een meeting kunt houden en op een ander kanaal kunnen deelnemers met elkaar bellen.
Net als in een live klas heeft een opdracht meer effect als je studenten eerst laat uitwisselen voor je zelf vraagt naar de antwoorden. Deze werkvorm heet check-in-duo’s. Na uitwisseling in duo’s vroeg ik hoe het was gegaan. En als cursisten eerst in groepjes iets hebben besproken, krijg je meer reactie. Een didactische grondwet is dat ze dan ook meer leren.
Geef je training met een andere online tool? Dan kun je je deelnemers ook laten appen of bellen met WhatsApp of Signal. Ze kunnen elkaar natuurlijk ook bellen via de telefoon of via Skype.
Tip 3 Geef vooraf aan hoe laat je je cursisten terug verwacht
Tijdens de middagsessie vergat ik dat één keer. Toen kwam ik in een vreemde situatie.
“Hallo. Lukt het?” zei ik tegen mijn scherm. Niemand reageerde. Vervolgens vroeg ik in de chat hoe ver de cursisten waren. Het bleef stil. Tot ik typte: “Nou jongens, ik word een beetje eenzaam hier.” Toen waren ze er allemaal weer.
Bij de andere opdrachten gaf ik het wel aan en dat werkte erg goed. Ze waren altijd op tijd terug en ik kon zelf in de tussentijd op mijn telefoon lezen over Corona, een kop thee pakken of naar de wc gaan.
Tip 4 Zorg voor afwisseling
Als persoon ben ik vrij interactief, dat helpt. Ik stel veel vragen, want alleen zelf praten, vind ik onprettig. Verder zette ik bewust duo-opdrachten in ter afwisseling. In 3 uur waren dat 3 uitwisselopdrachten. Ook gaf ik 2 individuele opdrachten. Bij de eerste individuele opdracht zochten ze online competenties op die bij hen pasten. Bij de tweede werkten ze deze uit met het STARR-model.
Die afwisseling ontstond ook vanzelf, doordat het geluid bij de filmpjes weigerde. Dat betekende dat mijn cursisten zelf 2 filmpjes moesten kijken. Groot voordeel: ik had een rustmoment en de studenten hadden het gevoel van autonomie. Meestal gaf ik voor een filmpje meer tijd dan het filmpje duurde, want dan konden ze nog iets te drinken pakken of naar de wc.
Tip 5 Stel een vraag en vraag om reactie in de chat
Dit is een fijne manier van werken als je meer dan 5 deelnemers hebt. Dan is het moeilijker om beurten te verdelen met praten en is de chat een uitkomst. Voordelen zijn de afwisseling, de interactie en de heldere structuur die je geeft. Tot slot is het heel prettig dat je als trainer zelf kunt kiezen op welke reacties je ingaat en welke je alleen opnoemt. Je houdt daarmee de regie in handen en je hebt toch effectieve interactie.
Online of live training geven: wat is leuker?
En weet je wat? Ik vond het net zo leuk als live training geven. Hoe dat kwam? Studenten gaven elkaar complimenten, ze waren leergierig en wilden alles weten over goede netwerkgesprekken. Ook zeiden ze tegen één van hen dat hij niet zo onzeker moest doen. Voor mij waren dit echte contactmomenten. Dat is waarom ik training zo leuk vind en blijkbaar kan dat ook online.
Veel plezier met online training geven!
Met dank aan Hogeschool Novi voor de soepele begeleiding vrijdag met Teams. Ook dank aan docentcoach Marlous Stout, die deze training ontwikkelde, waardoor de training didactisch al uitstekend in elkaar zat.
Foto’s zijn allemaal van geweldige fotografen op Pexels.com.
Wil je meer activerende online werkvormen kennen?
- Lees dan dit korte artikel van een wiskundedocent met didactische methodes die ik nog ken van de lerarenopleiding.
- Of lees dit enorme boekwerk dat heel helder is, maar waar je wel je tanden in moet zetten.
- Ook interessant: een serie webinars van de Open Universiteit over online leren, online toetsen en online werkvormen. Twee tips. Ik haalde er bijvoorbeeld uit: de website answergarden.ch. Je zet een vraag neer, studenten antwoorden. En dat alles zonder code. Je geeft gewoon direct de link aan je studenten of cursisten. Een tweede tip uit de webinars: je geeft een vak als Rechten en je hebt een casus. Dan kun je een deel van de studenten de casus laten bediscussiëren en een ander deel kan over die discussie chatten. Op dit manier heb je 2 groepen geactiveerd. Plus: je kunt alles monitoren.
- De link naar de online colleges van de Open Universiteit.
Wil je meer weten over de techniek van Teams? Hier vind je de technische updates van Microsoft Teams.
En ja. Mij bevalt het om training te geven via Teams of via Zoom. Met mijn Zoom-account faciliteer ik trainingen voor jouw organisatie.
Welke communicatietraining past bij jou?
Wil je:
Mail naar post@puntann.nl of bel me op 06-18330056.