Een bedrijfsblog beginnen lijkt een hoop werk: systemen uitzoeken, content produceren en ook nog plaatsen. Je organisatie doet het ook goed zonder bedrijfsblog: opdrachten lopen lekker binnen, klanten zijn tevreden. En je werkt bij een leuke organisatie, dus waarom zou je het anders doen?
Omdat het nog leuker kan! Een bedrijfsblog heeft een aantal voordelen. De kans is groot dat je klanten aantrekt die goed bij je passen. Nog beter dan nu. En dat je die ene vervelende klant kunt afstoten. Ook zorg je met zo’n blog op meerdere manieren dat je organisatie zichtbaar is. Lees vooral verder 🙂
Bedrijfsblog starten: je laat zien wie je bent en waar je voor staat
Reden 1. In bedrijfsblog geef je je lezer een kijkje achter de schermen. Het ligt aan het type organisatie wat je precies gaat communiceren. Je kunt in elk geval laten zien wie je bent en waar je voor staat en daarmee onderscheid je je van je concurrenten.
Zit je in de technische hoek? Dan schrijf je bijvoorbeeld over technische innovaties en hoe je het precies aanpakt. Bijvoorbeeld dat je als ICT-bedrijf steeds meer domotica ontwikkelt: slimme ICT voor in de zorg. En dat je het daarbij heel belangrijk vindt om samen te werken. Dan weet je mogelijke klant dat alvast. Zo leert hij jouw bedrijf beter kennen.
Bedrijfsblog starten: je bent zichtbaar
Reden 2. Je bent zichtbaar doordat je je blog deelt met anderen. In elk geval op LinkedIn. En als je het een beetje strategisch aanpakt zorg je dat je vindbaar bent in Google. SEO – search engine optimization – is een aparte tak van sport. Je kunt er qua techniek rekening mee houden. En je kunt er de tekst van je blog posts een beetje op aanpassen. Ik geef er weleens workshops in en ik zie het als een eindredactieslag. Lees over de SEO-basisregels in onderstaande blog post:
Bedrijfsblog starten: Blog posts kun je doorsturen
Reden 3. En natuurlijk loop je de hele dag problemen op te lossen. Dat is je bestaansrecht als bedrijf. En meerdere klanten of mogelijke klanten van jou hebben last van dat probleem. Dus daar kun je een mooi blog over schrijven. En dat blog kun je altijd doorsturen aan klanten of potentiële klanten.
En als je ook inzet op reden 2, op SEO, dan ben je zelfs vindbaar op dat probleem. En uiteindelijk levert dat nieuwe klanten op. Lees deze post maar eens opnieuw, dan zie je dan ik inzet op jouw probleem van het starten van een bedrijfsblog
Verkopen via je bedrijfsblog: bekijk de 6 verkooptechnieken
En ja, je weet hoe het werkt hè: als je anderen helpt, gaan ze jou misschien helpen aan meer omzet. Lees meer over de 6 verkooptechnieken van Cialdini.
Wil je beter schrijven voor sociale media?
Hoe schrijf je pakkende tekst voor Facebook en Twitter? 5 tips
Ik zal nog eens een artikel schrijven over schrijven voor LinkedIn. Daar gaf ik wel training in samen met Henk-Jan Geel.
Strategisch bloggen voor je bedrijfsblog – ja dat kun je!
En natuurlijk heeft een bedrijfsblog een strategie nodig. Daarom zie je hieronder 5 tips voor strategisch bloggen. Veel geprezen en veel gelezen, dus geniet van deze tips!
Zelf leren bloggen en schrijven voor online?
Wil je dat? Natuurlijk ben je van harte welkom bij mijn workshop bloggen. Op 15 januari 2021 is de eerste van 3 ochtenden in Utrecht.