In 2019 heb ik een mooie omzet gedraaid. In 2 weken tijd gaf ik elke dag training. Ook had ik meer dan 7 opdrachtgevers. Dat is natuurlijk niet gezond en ik kreeg gordelroos omdat ik te hard werkte.
Dus besloot ik om minder te trainen en meer tekstklussen aan te nemen. En zo geschiedde. Op dit moment herschrijf ik een tekst over een ICT-onderwerp. Tijdens de samenwerking kom in je in de fase van de feedback.
Van details naar grote lijnen in feedback geven
Ik werk samen met iemand toegewezen die ik nog niet kende. In haar commentaren zag ik instructies als haal het woordje zo weg. Sterk gericht op details.
Ik besloot haar te mailen met de vraag: Kun je feedback geven meer op hoofdlijnen? Kun je kijken of de verbanden logisch zijn in de tekst? De feedback veranderde: het ging meer over volgordes en de grote lijn van de tekst.
5 ingrepen om deze tekst helderder te krijgen
Deze tekstklus heb ik gekregen omdat de vorige tekst onbegrijpelijk was voor de lezer. Wat heb ik op hoofdlijnen gedaan voor een leesbaarder tekst? Ik heb:
- inleidingen toegevoegd.
- tussenzinnen opgeschreven met uitleg.
- hele paragrafen geschreven die de kernbegrippen meer context geven. Soms stonden er alleen bullets met samengebalde informatie. Daar heb ik een logisch verhaal van gemaakt met meer uitleg. Dit is de valkuil van de expert, trouwens. Dat hij/zij die ergens veel van weet, te weinig uitlegt aan de lezer.
- IT-voorbeelden toegevoegd.
- zinnen actief gemaakt.
4 manieren zodat je feedback geeft in plaats van kritiek
Ik fietste naar de afspraak met het gevoel dat zij alles slecht vond wat er stond. Het gevoel van kritiek. Nog snel bekeek ik bij de toiletten haar LinkedIn-profiel. En inderdaad ze was jong. Toch geldt bij feedback geven op teksten voor iedereen:
- Geef onderbouwing: waarom wil je de schrijver iets verandert? Hij heeft redenen om het op een bepaalde manier te doen. En natuurlijk kun je een punt hebben, dus geef aan WAAROM.
- Geef complimenten: complimenten mogen en kunnen altijd! Al is het maar dat je het lettertype prettig vindt dat de ander gebruikt. Complimenten vormen het smeermiddel van elke relatie.
- Stel vragen. De schrijver kan zelf nadenken, dus gebruik die skill. Vind je het gek dat ik in hoofdstuk 1 begin met een model en daarna pas de theorie geef? Vraag naar de reden.
- Feedback op hoofdlijnen is meestal handiger dan op details. Wil je weten waarom dat zo is? Lees dan hier hoe het schrijfproces in elkaar zit.
Foto 1: Dmitry Ratushny op Unsplash
Heb je meer tips voor goede feedback? Zet ze in de commentaren, vind ik leuk!