Effectief schrijven – 3 tips voor een slimme indeling van je schrijfproces

time management effectief schrijfprocesschrijvenVorige keer las je over de brug slaan naar je lezer en hoe lastig dat kan zijn als expert. Wil je effectief schrijven? Dan is ook je schrijfproces zeer belangrijk. Want wist je dat wel? Dat schrijven een proces is? Dat is natuurlijk vraag 1. Wist je dat niet, dan is dit blog een eye-opener voor je.

Dit blog geeft je inzicht in een effectiever schrijfproces. Pak je namelijk dit schrijfproces slim aan, dan is het resultaat dat je schrijven leuker en makkelijker gaat vinden. Ik heb dat al heel vaak gezien bij deelnemers aan schrijftrainingen. De kwartjes die vallen als helder is dat schrijven bestaat uit meerdere fasen. En dat je moet voorbereiden! Nou dat zijn ongeveer rijksdaalders die ik naar beneden zie rollen op zo’n moment 😉

Allereerst kijken we naar de combinatie schrijven en time management. In deze combinatie liggen kansen! Als deze combinatie uitgroeit tot een diepe relatie of zelfs tot een droomhuwelijk, dan heb je daar je leven lang profijt van.

Hoe helpt time management je bij effectief schrijven?

Als je een ander beroep hebt dan schrijver, heeft schrijven meestal geen prioriteit. Blogs, artikelen voor de website, de flyer of voor de krant staan onderaan op de prioriteitenlijst. Direct geld verdienen komt eerst, dus bel je eerst klanten terug of stuur je ze een e-mail. In time managementtaal: de activiteit schrijven zit in het kwadrant Belangrijk en Niet Urgent. En dat is een kwadrant dat lastig is. Maar ik ga je helpen.

Slim schrijven heeft alles te maken met slim indelen van je schrijfproces. Aan de hand van multitasken wil ik iets duidelijk maken over het schrijfproces. Daarom ga ik eerst in op multitasken, dan op switchtasken en daarna gaan we terug naar het schrijfproces.

In de jaren ‘80 werd multitasken een bekende term. Meerdere taken tegelijk uitvoeren. Maar dat kunnen wij mensen helemaal niet. Waarom heeft iemand dan ooit multitasken verzonnen? Ik denk dat multitasken bedacht is om al onze devices te rechtvaardigen. En ons concentratieverlies en de hoge werkdruk van werknemers. Multitasken is een soort sprookjesoplossing voor al deze problemen. Denk ik.

Waar komt multitasken toch vandaan? Van computers

Online zoek ik verder. Waar komt multitasken vandaan? Ik wil het weten! Gelukkig biedt Wikipedia uitkomst. De term multitasken komt uit de computerwereld. Al die programma’s die gelijktijdig openstaan op een computer. Die kosten rekenkracht en dat heet multitasken. Dat is dus iets anders dan wat wij er in de volksmond van maken. Volgens Wikipedia heet meerdere taken door elkaar heen doen switchtasken. Aha dat bedoel ik dus.

Switchtasken is een illusie, een sprookje. In mijn training heb ik een fantastische oefening die aantoont dat wisselen van taak je 40% meer tijd kost. En het kost je ook nog eens veel meer energie om de hele tijd te wisselen. Uit allerlei onderzoek blijkt dat niemand kan switchtasken. Terug naar het schrijfproces.

Aaaaaargh?? Wél switch- of multitasken tijdens het schrijfproces?

En toch… toch zit de halve wereld te switch- of multitasken tijdens het schrijfproces. Ik zal dat uitleggen. Tijdens het opschrijven van de grote lijn van het verhaal wisselt bijna iedereen dit af met aandacht voor slecht geformuleerde zinnen en d’tjes en t’tjes. Je snapt het misschien al, dat zijn twee of zelfs drie taken door elkaar heen.

Tip 1 voor effectiever schrijven: haal je schrijftaken uit elkaar

effectief schrijfprocesHoud die schrijffasen gescheiden van elkaar. Ik begrijp dat een schrijfproces afschuwelijk wordt als de schrijver zit te switchtasken. Hij gaat van de grote lijn naar de details. En weer wisselt hij. En weer. Het is net als met kerstkaarten schrijven en versturen. Dat is een proces. Je koopt ze eerst allemaal. Vervolgens schrijf je ze allemaal. Dan schrijf je alle enveloppen, tot slot stop je ze er allemaal in. En je verstuurt. Gooi je de processtappen door elkaar, dan kost het je meer tijd.

Met kerstkaarten is extra tijd misschien geen probleem. Want het is vrije tijd en je vindt het leuk om tante Toos extra aandacht te geven. Maar met schrijven wil je dat jouw medewerkers het wel slim aanpakken, want het is werk en ze hebben al zo’n hoge werkdruk. Hoe meer tijd ze kunnen besparen, hoe beter.

Tip 2 voor effectiever schrijven: deel je schrijfproces in in processtappen!

Je kunt tijd en energie sparen tijdens het schrijfproces. Maar hoe doe je dat? De gratis schrijftip van vandaag is: hou tijdens het schrijfproces de processtappen gescheiden en hou tijd en energie over. In time management termen: deel je schrijfproces in. Begin met de voorbereiding, ga dan de grote lijnen uitschrijven en kijk pas op het allerlaatst naar zinnen en spelling.

Zo heb je vanavond op de bank weer echt aandacht voor degene die naast je. En dat is goed voor jouw bedrijf!

Tip 3 Laat je geloof in switchtasken varen. Het is net als de Kerstman, die bestaat ook niet

effectief schrijfprocesMisschien denk je wel dat jij die ene uitzondering bent die kan switch- of multitasken. Ik heb er een oefening voor ingebouwd in mijn schrijftrainingen. En inderdaad: soms zijn mensen echt heel snel met het wisselen van taak. Het scheelt dan weinig tijd en taken scheiden vinden ze onnodig. Maar: het is nog steeds zo dat het vermoeiend is om de hele tijd taken af te wisselen. En dat inzicht krijg je ook in die oefening.

Geloof je nog steeds in switch- of multitasken? Lees dan dit artikel van de Quest over multitasken.

Graag deel ik mijn oefening over multitasken met je. Je bent welkom voor schrijfcoaching of trainingen bloggen. Drie sessies bloggen ontvang je nu nog met 100 euro korting!

Ik wil nog meer schrijftips.

Reageer op dit bericht