Schrijfcoaching

leer beter schrijven de basis

Schrijfcoaching is 1-op-1 schrijftraining: zeer gericht werken aan je eigen teksten. Schrijven is strategisch verleiden van je lezer.

Heb je geen strategisch plan voor je tekst? Schrijfcoaching kan een optie zijn.

De volgende vragen kunnen een start zijn van schrijfcoaching:

  • Hoe verleid je bezoekers tot een aanvraag van een dienst of product?
  • Hoe verleid je jouw doelgroep tot reacties op Facebook?
  • Hoe leg je goed uit wat je voor jouw doelgroep kunt betekenen?
  • Hoe zet jij jouw bedrijf echt goed neer met de Over ons-pagina?
  • Hoe zorg je dat je bedrijf online beter zichtbaar is en beter vindbaar?

Je wilt met tekst een doel bereiken. En uiteindelijk wil je dat je lezer actie onderneemt. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je aansluiten bij je lezer en hem raken met je tekst. Dan volgt hij jou. Hij leest je tekst vol aandacht, neemt alle informatie tot zich en doet precies wat jij hem vraagt.

Maar zorgen dat je lezer jou volgt, lukt alleen als je goed contact maakt. Als je de tijd neemt, écht de tijd neemt voor de lezer. Hoe doe je dat? Hoe geef je je lezer de tijd en bouw je spanning op? Dat doe je zowel met de vorm van je tekst als met de inhoud. Als je lezer zich echt gehoord voelt, voelt hij de klik en krijg je hem tot actie.

schrijfcoaching Utrecht schrijftrainingSchrijven is een belangrijk onderdeel van je online marketingstrategie. Je richt je met je bedrijf altijd op een bepaalde lezer/bezoeker/groep. En je hebt een helder doel. Dat doel en je lezer bepalen de manier waarop je je teksten opschrijft en hoe je je beeld kiest. Hoe lang je schrijfcoaching duurt, hangt af van je doel.

Ik hou écht van het schrijfvak en mijn missie is om online communicatie leuker te maken en beter. Het is de reden dat ik het lastig vind om deze tekst te schrijven. Want bij iedereen ligt de startvraag anders. Ik zal voorbeelden geven.

Hoe werkt schrijfcoaching bij Puntann?

De invulling van schrijfcoaching hangt af van jouw leervragen. Met een paar simpele ingrepen maken wij samen jouw tekst beter. Aangevuld met advies over online marketing. En ondersteund door oefeningen en theorie. En ja, ik ben snel van begrip, dus ik zie direct hoe jij jouw inhoud beter naar voren kunt brengen. Dat komt doordat ik sinds 2010 schrijftrainingen geef.

schrijfcoachingDanielle Moris, change management expert en phd-student over schrijfcoaching

“Als je over iets schrijft wat je leuk vindt, ben je snel geneigd om te denken dat anderen het wel snappen. Maar je moet echt herhalen, voorbeelden geven. Je tekst wordt duidelijker en dat krijg ik ook terug. Zelfs als ze niet in het vak zitten, begrijpen mensen mijn blogs nu.

Ik wist niet wat ik kon verwachten. Maar schrijfcoaching bij jou voelt heel prettig, laagdrempelig. Het is niet een vast stramien. Wel in het begin, maar daarna is het losser.”

Voorbeelden van zakelijke schrijfcoaching

Hieronder vind je drie voorbeelden van zakelijke schrijfcoaching. Laat je inspireren.

Studenten verleiden tot reacties op Facebook

Marketingmedewerker Dorine van de Hogeschool Utrecht wilde meer actie en reactie op Facebook. Voor we de teksten gingen bekijken, hebben we eerst nagedacht over de strategie. Wat zijn het doel en de doelstellingen van het gebruik van Facebook voor de Hogeschool? Daarna was direct helder welke teksten buiten het doel vielen. En natuurlijk hebben we de teksten aangescherpt.

Verleid je bezoekers tot een aanvraag via je website

Paardencoach Roos van Lentepaard nam drie webpagina’s mee naar een coachingssessie. Tegen mij zei ze: ‘Ik wist al wat ik wilde en ik kon wel in een schrijftraining gaan zitten, maar dit leek me fijner, gerichter.’ Vanuit theorie en praktijk hebben we in een dagdeel haar drie pagina’s aangepakt. Ik legde Roos voorbeelden voor van opbouw van je tekst en schrijfstijl. Tot slot pakten we de menustructuur aan van haar website.

Je bezoekers verleiden tot een ontwerp met bloggenschrijfcoaching in Utrecht

Architecte Tanja van Weberontwerpt wilde een betere online marketingstrategie. Dat hield allereerst in dat ze betere blogs wilde leren schrijven. We spraken over haar unieke propositie als architecte. Ze kan niet alleen uitstekende ontwerpen maken voor particulieren, ze maakt ook meubels op maat. Zodat het ruimtegebruik in een huis optimaal is en je ook in een drukke stad lekker woont.

In onze sessies namen we mee: SEO (vindbaarheid), google webmastertools, google analytics en online marketing met blogs. Ook had ik oefeningen over de opbouw van de tekst en haar lezer/doelgroep.

Zakelijke schrijfcoaching, is het iets voor jou?

  • Wil je een betere online marketingstrategie?
  • Met beter passende online teksten?
  • Dus wil je aan de slag met je webteksten of blogs?

Mail mij nu voor schrijfcoaching en ik kijk of ik nog een plekje voor je heb.

Verleid je lezer tot lezen van een verzonnen verhaal

Marijke Deege publiceerde al eerder de novelle Chavah. Nu kwam ze met een manuscript van ruim 300 pagina’s en twee verhaallijnen. Van dit manuscript wilde ze haar eerste roman maken. Nadat ik haar manuscript gelezen had, gaf ik meerdere adviezen. Over schrijfstijl en verhaallijn.

Mijn belangrijkste advies was om aan de tweede verhaallijn een antagonist toe te voegen, iets dat tegenwerkt, zodat er meer spanning ontstond. Het ging om een tocht van twee jongens op de motor. Ik heb geadviseerd van de motor de antagonist te maken.

Heb je een fictieverhaal waar aan wil werken? Mail mij direct voor schrijfcoaching.

WhatsApp Heb je een vraag? App gerust!