Hoe schrijf je pakkende tekst voor Facebook en Twitter? 5 tips

Hoe schrijf je pakkende teksten voor Facebook en Twitter? Bedrijven zijn bang om fouten te maken in hun tekst. Zeker op sociale media. En dus plaatsen ze soms niks. Ik begrijp het wel. Hieronder kom ik met expliete voorbeelden voor pakkende online tekst. Wat voor Facebook geldt, is precies zo op Twitter. Lees hieronder 5 tips voor goede berichten voor Facebook en Twitter. Inclusief Paasvoorbeeld.

Hoe ging het tijdens de training Sociale Media bij mijn OV-opdrachtgever?

Aan een prachtige opdrachtgever in het OV gaf ik training Sociale Media. We startten met de strategie. Met de strategische vraag: ‘Wat willen jullie eigenlijk bereiken met sociale media?

‘We willen meer naamsbekendheid.’

‘Oké!’ zei ik. ‘Op Twitter is het heel simpel. Kies berichten die je aanspreken en ga ze gewoon allemaal liken of retweeten. Berichten rondom het OV.’

‘Zoals #treinleven!’

‘Zoals #treinleven, goede keus! Iedereen gaat kijken wie hem liket. Dat doe je zelf ook.’

Tip 1: hoe concreter je taal hoe beter leesbaar je tekst

‘We hebben dan wel een goede Twitterbio nodig. Want daar kijken mensen naar. Laten we er meteen een schrijven. De basis voor een praktische Twitterbio is: benoem je doelgroep en geef aan what’s in it for them.’

twitterbio Fietsersbond

We pakten er twee voorbeelden bij, rondom vervoer. Allereerst de Fietsersbond.

Deze bond gebruikt helaas een hele lange zin met veel abstracte taal. Met deze bio heb ik geen idee wat de bond voor mij kan betekenen. Het is maar goed dat ik al lid ben en dit weet. Een concretere en praktische bio is: je kunt de fietsersbond routeplanner (app) gebruiken voor groene fietsroutes.

 

 

 

 

twitterbio NS

Gaan we naar de volgende vervoerder: de NS. Kijk, die doet het beter. De taal is concreter en ik snap wat dit account mij oplevert: ik kan er klachten naartoe sturen. En ik kan er storingen opzoeken.

De Twitterbio. Met zijn zevenen kwamen we er nog niet helemaal uit. We gingen door met de workshop. ‘We snappen het idee, Anneke, en we gaan alle #treinleven-berichten liken op Twitter. Die biografie komt nog.’

Tip 2: maak de toon van je tekst blij!

En ja, waarom zitten mensen op sociale media? Omdat ze zich vervelen. Ze willen fun! Dat betekent dat de toon van je berichten heel belangrijk is.

Ik zal een voorbeeld geven: Onze Taal. Soms nemen ze hun taak als taalnazi wat mij betreft te serieus. Dan maken ze hun teksten te saai van toon, te informatief. Ik herschrijf de berichten van Onze taal voor ik ze zelf plaats. Oordeel zelf:

hoe schrijf je pakkende tekst voor facebook en twitter; facebookbericht Onze Taal

 

Nu de nieuwe versie. Die vind je hieronder. Ik vind de tekst fijner van toon, vind JIJ dat ook?

Hoe schrijf je pakkende tekst voor sociale media | een bericht op Facebook

Tip 3: gebruik écht korte zinnen

Je ziet: mijn zinnen zijn veel korter. Gebruik het KISS-principe, zeggen ze ook weleens. Keep It Short & Simple en dat is zeker online handig met onze aandachtsspanne van een komkommmer.

Sterker nog: de lengte van je post heeft invloed op het delen. Op Facebook wordt je tekst met maximaal 80 karakters 25% vaker gedeeld dan een langere tekst. En dat is dus echt heeeeel kort. Lees een ouder, maar actueel artikel over de lengte van fb-posts.

Tip 4: stap uit je eigen situatie en denk direct aan je lezer

Ook Onze Taal begint met onlangs hebben we… en dat betekent dat ze nog in hun eigen situatie zitten. Dat is meestal helemaal niet erg, maar online en zeker op sociale media kan dat wel het verschil maken. Tussen gedeeld worden of niet gedeeld worden.

Je kunt trouwens op meerdere manieren aan je lezer denken. In mijn Sociale Media-training geef ik 7 handvatten.

Tip 5: gebruik op Facebook, Twitter en overal online iconisch beeld

Gebruik iconisch beeld, beeld dat direct aanspreekt en duidelijk maakt waar het om gaat. En let op dat dit beeld Creative Commons is, hè, rechtenvrij. Drie mensen die ik ken, kregen een boete omdat ze een hun beeldmateriaal googleden en op hun site plaatsten.

Collega communicatie-adviseur Justin de Vries kreeg een aanslag van Getty Images. Lees wat Justin overkwam toen hij beeld gebruikte dat niet rechtenvrij is.

Afronding van de trainingsdag sociale media

Na deze trainingsdag: ‘Anneke, we willen nog alle ideeën samenbrengen.’

‘Prima, ik kom graag terug voor een sessie. Nemen jullie een kalender mee met feestdagen en OV-events?’

En natuurlijk wil ik dat er na afloop 2 of 3 berichten zijn per persoon. Liefst ingepland via de laptop. Resultaat!

Ook zin in Puntann sociale media-trainingen inclusief brainstormsessie?

Ik kan bijna niet wachten tot je me belt of mailt 🙂

Ik wil nog meer schrijftips.

Reageer op dit bericht

WhatsApp Heb je een vraag? App gerust!