Hoe schrijf je pakkende teksten voor Facebook en Twitter? Bedrijven zijn bang om fouten te maken in hun tekst. Zeker op sociale media. En dus plaatsen ze soms niks. Ik begrijp het wel. Hieronder kom ik met expliete voorbeelden voor pakkende online tekst. Wat voor Facebook geldt, is precies zo op Twitter. Lees hieronder 5 tips voor goede berichten voor Facebook en Twitter. Inclusief een voorbeeld van Pasen. We gaan naar een training.
Hoe het gaat in de training Sociale Media bij mijn OV-opdrachtgever
Aan een prachtige opdrachtgever in het OV geef ik training Sociale Media. We starten met de strategie. Met de vraag: ‘Wat willen jullie eigenlijk bereiken met sociale media?
Het antwoord: ‘We willen meer naamsbekendheid.’
‘Oké!’ zei ik. ‘Op Twitter is het heel simpel. Kies berichten die je aanspreken en ga ze gewoon allemaal liken of retweeten. Berichten rondom het OV.’
‘Zoals #treinleven!’
‘Zoals #treinleven, goede keus! Iedereen gaat kijken wie hem liket. Dat doe je zelf ook.’
Tip 1: geef aan wat je doelgroep kan met jouw organisatie. Wees concreet. (voorbeelden: een Twitterbiografie van Fietsersbond en NS)
De volgende stap in de training was de biografie op Twitter. ‘We hebben dan wel een goede Twitterbio nodig. Want daar kijken mensen naar. Laten we er meteen een schrijven. De basis voor een praktische Twitterbio is: benoem je doelgroep en geef aan what’s in it for them.’
We pakten er twee voorbeelden bij, allebei organisaties rondom vervoer. Allereerst de Fietsersbond.
Deze bond gebruikt helaas een hele lange zin met veel abstracte taal. Kijk maar naar het plaatje rechts. Met deze bio heb ik helaas geen idee wat de bond voor mij kan betekenen. Het is maar goed dat ik al lid ben en dit weet.
Mijn voorstel voor een biografie is concretere taal. De tekst in de twitterbio kan bijvoorbeeld zijn: je kunt de fietsersbond routeplanner (app) gebruiken voor groene fietsroutes.
Dan de twitterbio van de NS – hoe concreet is die?
Gaan we naar de volgende vervoerder: de NS. Kijk, die doet het beter. De taal is concreter en ik snap wat dit account mij oplevert: ik kan er klachten naartoe sturen. En ik kan er storingen opzoeken.
We proberen zelf een Twitterbio te schrijven. Met zijn zevenen komen we er nog niet uit. We gaan door met de workshop. ‘We snappen het idee, Anneke, en we gaan alle #treinleven-berichten liken op Twitter. Die biografie, die komt nog.’
Tip 2: maak je lezer blij met een blije toon!
We gaan door. Met de belangrijke vraag: waarom zitten mensen op sociale media? Het antwoord is: omdat ze zich vervelen. Misschien herken je dat wel. En wat zoeken ze dan op sociale media? Ze willen fun! Dat betekent dat de toon van je berichten heel belangrijk is.
Ik zal een voorbeeld geven: Onze Taal. Soms nemen ze hun taak als taalnazi wat mij betreft te serieus. Dan maken ze hun teksten te saai van toon, te informatief. De inhoud is natuurlijk goed, hè, daar wil ik niks aan afdoen. Maar die toon, die kan beter. Dus herschrijf ik de berichten van Onze taal voor ik ze zelf plaats. Oordeel zelf:
Nu de nieuwe versie. Mijn versie. Die vind je hieronder. Ik vind de tekst fijner van toon, vind JIJ dat ook?
Tip 3: gebruik écht korte zinnen op Sociale Media
Als je terugkijkt naar bovenstaande berichten, dan zie je het. Mijn zinnen zijn veel korter. Gebruik het KISS-principe, zeggen ze ook weleens. Keep It Short & Simple en dat is zeker online handig met onze aandachtsspanne van een komkommmer.
Sterker nog: de lengte van je post heeft invloed op het delen. Op Facebook wordt je tekst met maximaal 80 karakters 25% vaker gedeeld dan een langere tekst. En dat is dus echt heeeeel kort. Lees een ouder, maar actueel artikel over de lengte van fb-posts.
Tip 4: stap uit je eigen situatie en denk direct aan je lezer
Dan de volgende tip: denk direct aan je lezer. Onze Taal begint het bericht met onlangs hebben we… en dat betekent dat ze nog in hun eigen situatie zitten. Dat is meestal helemaal niet erg, maar online en zeker op sociale media maakt dat nou net het verschil. Tussen gedeeld worden of niet gedeeld worden.
Je kunt trouwens op meerdere manieren aan je lezer denken. In mijn Sociale Media-training geef ik 7 handvatten.
Tip 5: gebruik op Facebook, Twitter en online helder beeld
Sociale media is niet alleen tekst, beeld is ook belangrijk! Iets met een beeld en duizend woorden, weet je nog? Mijn tip aan jou is daarom: gebruik beeld dat direct aanspreekt en meteen duidelijk maakt waar het om gaat. Zorg dat er niet te veel details in zitten, want dan wordt je mobiele bezoeker ongelukkig.
Let er ook op dat dit beeld Creative Commons is, hè, rechtenvrij. Drie mensen die ik ken, kregen een boete omdat ze beeldmateriaal googleden en op hun site plaatsten. Mijn geliefde collega-ondernemer en communicatie-adviseur Justin de Vries kreeg bijvoorbeeld een aanslag van Getty Images. Lees wat Justin overkwam toen hij beeld gebruikte dat niet rechtenvrij is.
Afronding van de trainingsdag sociale media
Na deze trainingsdag: ‘Anneke, we willen nog alle ideeën samenbrengen.’
‘Prima, ik kom graag terug voor een sessie. Nemen jullie een kalender mee met feestdagen en OV-events?’ En natuurlijk wil ik dat er na een training 2 of 3 berichten zijn per persoon. Liefst ingepland via de laptop. Ik houd van resultaat!
Wies van Beek van Breathcompany over mij
Ik heb verschillende keren schrijfsessies gevolgd bij Anneke. De laatste keer hebben we teksten geschreven voor Facebook en LinkedIn. Elke keer ben ik verrast en blij dat we in een korte tijd tot de kern komen en dat ik geheel bevredigd de sessie afsluit. Verder heeft Anneke hele goede schrijfinfo op haar website staan die je o.a kan steunen bij het schrijven van BLOG’s. Een aanrader!
Ook zin in Puntann sociale media-trainingen inclusief brainstormsessie? Ik hoor graag van je! Per mail of via de mobiel: 06-18330056.
Leuk dat je mijn blog las!
Anneke