Tips voor offertes schrijven. Je wilt natuurlijk dat jouw voorstel wordt aangenomen. En dat je de opdracht krijgt. Heb je twijfel over de taal in je offertes? Worstel je met de opbouw? Of wil je nieuwe verkooptechnieken leren of aanscherpen? Lees dan deze 5 tips.
De kans is groot dat je jouw offertes altijd op een vaste manier schrijft. Dat is ook logisch. Toch kan een frisse blik op je offertes je helpen. Lees onderstaande offertetips, want ze helpen jou (en je team) aan opdrachten!
Offertetip 1: deel je offerte logisch in en gebruik tekstblokken.
Maak één tekstblok met het resultaat van jouw dienst of product. Zo zien de resultaatgerichte types die jouw offerte bekijken, de beslissers, meteen wat ze eraan hebben.
Offertetip 2: gebruik heldere koppen van meerdere woorden.
Gebruik in elk geval de kop ‘Resultaat van …’ en zet op de puntjes je dienst of product neer. Een variant op deze kop is: ‘Resultaat is …’ en daar zet je het resultaat neer op hoofdlijnen.
Je lezer zal geprikkeld zijn, want beslissers houden van resultaten. En ze hebben weinig tijd en daar speel je met deze koppen op in.
Offertetip 3: zet in je uiteindelijke prijsoverzicht de kleinste prijzen neer.
Dus splits jouw offerte in onderdelen: benoem de verschillende diensten die je aanbiedt. En als je met uurtarieven werkt, dan zet je je uurtarief neer in plaats van het dagtarief.
Deze kleinere prijzen zijn overtuigender en helderder voor je klant, is mijn ervaring. Je kunt zelfs overwegen om je tarieven niet op te tellen en de klant dit sommetje zelf te laten maken. Dan lijken je prijzen nog gunstiger.
Offertetip 4: gebruik de taal van je klant.
Vraag door naar wat je klant precies wil. Maak aantekeningen en zet haar eigen woorden in je offerte. Uit onderzoek onder liefdeskoppels blijkt: hoe meer ze elkaars taal herhalen, hoe langer ze bij elkaar blijven. Let maar eens op jezelf als je bij je partner bent of als je bij goede vrienden bent. Die herhalen elkaars taal en daarmee verbinden ze met elkaar. Communicatie is key, ook in je offerte.
Meer weten over liefdestaal? Lees dan onderstaande 2 artikelen:
Offertetip 5: sluit aan bij de kennis van je lezer en gebruik weinig (technische) details.
In oktober 2017 gaf ik training in Nieuw-Vennep aan medewerkers van een ingenieursbureau. We namen hun offertes door, ik had een aantal voorbeelden gemaild gekregen. De grootste slag die we direct konden slaan, was: meer structuur met tekstblokken en kopjes (tip 1 een tip 2).
Daarnaast houden ingenieurs van details. Maar de klant minder. Denk dus aan je klant en aan wat zij belangrijk vindt. Schrijf dan je offerte. En het kan zomaar zo zijn dat hele tekstgedeeltes ineens onnodig blijken te zijn om die opdracht binnen te halen!
3 Boeken over schrijven van winnende offertes
Boek 1: Succesvolle offertes
Dit boek Van Ron Plattel werd mij aangeraden door collega-trainers toen ik de training in 2017 ging geven. Het is een aardig boek als je van theorie houdt. En dat is gelijk ook het nadeel: het is een beetje theoretisch. Klik op het beeld om bij Bol.com te bestellen. Je kunt natuurlijk ook bestellen bij een lokale boekhandel.
Boek 2: Offertes schrijven die scoren.
Dit boek van Mariët Hermans is een degelijk boek met goede informatie. Nadeel is dat het een beetje saai is. Klik op het beeld om bij Bol.com te bestellen. Je kunt natuurlijk ook bestellen bij een lokale boekhandel.
Boek 3: Offertes Winnen
Verbinden, verleiden, verkopen. Ik ken het boek zelf niet, maar de review is goed en de inleiding spreekt me aan. Hoe dat komt? De schrijver heeft het meteen over het grotere plaatje van een offerte. Hij komt met vragen als:
- Wie wil je beïnvloeden?
- Is dat een heel team?
- Wat voor belangen hebben zij?
Dat zijn vragen die ik in trainingen adviesrapporten schrijven altijd meeneem. En mensen vergeten vaak te denken aan hun lezer, dus ja.. ik heb wel zin in dit boek. Het daagt uit om verder te denken. Klik op het beeld om bij Bol.com te bestellen. Je kunt natuurlijk ook bestellen bij een lokale boekhandel.
Voor Greenvis – adviesbureau in duurzame energie – gaf ik 3 dagdelen offertetraining. Dat was in juni 2020. In januari 2021 sprak ik een medewerker van Greenvis. Spontaan zei hij het volgende over mijn training offertes schrijven.
Bij jou was het tenminste actief. Fijn in groepjes en ook met interactie. We hebben elke maand een training en afgelopen keer was het echt saai. We moesten alleen maar luisteren, 3 uur lang.
Heb je interesse in een offertetraining?
Twijfel je na deze tips nog steeds over de taal in je offertes? Worstel je met de opbouw? Of wil je nieuwe verkooptechnieken leren of aanscherpen?
Kortom, wil je meer informatie over een offertetraining? Neem contact met me op voor meer informatie:
- mail mij op post@puntann.nl
- bel mij op 06-18330056.