Schrijven online vergeleken met schrijven op papier

Elk scherm zendt licht uit. Dat doet papier niet. En dat betekent dat papier veel rustiger is aan je ogen. Een scherm geeft continu onrust. Het betekent zelfs dat een scherm 40% langzamer leest. Wat betekent dat voor lezen en schrijven online? Dat we dit weten, vraagt om extra schrijfskills voor schrijven online. Je weet … lees verder »

korter en bondiger schrijven

Bondiger en korter schrijven. Wanneer doe je het wel en wanneer kan het NIET?

Cursisten roepen in mijn schrijftrainingen al snel: ja alle tekst moet korter bij ons. En vaak kan dat ook. Twee voorbeelden. Als je doelgroep precies de achtergrond kent van jouw tekst, dan kun je al die alinea’s over de aanleiding schrappen. Of die alinea’s kunnen naar de bijlage, als schrappen lastig is voor je. Ook … lees verder »

framing overtuigen tips

Framing is een belangrijke techniek om je lezer te overtuigen. Inclusief 3 tips

Framing is de manier waarop je je boodschap brengt, hoe je het kader  aanbrengt. En dat kader bepaalt hoe overtuigend jij bent, hoe groot je overtuigingskracht is. Framing is dus belangrijk. Je kunt framen in alle communicatie: je framet een boodschap die je mondeling overbrengt en een boodschap die je schriftelijk overbrengt. Ik zal het … lees verder »

aandacht krijgen begin 20

Aandacht krijgen met tekst, hoe doe je dat?

Hij staat voor de groep. Een jongen van begin 20 met gel in zijn haar. Hij frummelt met zijn vingers en praat snel en onverstaanbaar. Hij heeft nog weinig ervaring met presenteren en de groep heeft moeite zijn boodschap te begrijpen. Aandacht krijgt deze jongen omdat het moet. Hij hoort bij een groep ICT-studenten en … lees verder »

online aandacht krijgen

Online aandacht krijgen – hoe doe je dat?

Online aandacht, die wil je hebben! Maar eerst kijken we hoe je offline aandacht krijgt of NIET krijgt. Je bent in gesprek op een feestje. Na één zin van jou merk je dat de ander over je heen kijkt. Of langs jou. Hij heeft geen aandacht meer en je voelt je afgewezen. Het is een … lees verder »

dat of wat - wanneer gebruik je dat? wanneer gebruik je wat?

Wanneer gebruik je DAT en wanneer WAT? Dat is de vraag!

DAT of WAT? Sinds ik in 2004 en 2005 in Barcelona woonde en zelf een taal leerde, ben ik GEEN taalmoraalridder meer. Liefst kijk ik naar de samenhang tussen je bedrijfscultuur en taal, naar jouw lezer en bedenk ik met jou manieren om je lezer te verleiden. Maar nu ik in het midden van mijn … lees verder »

CEO, wil je een stabiel bedrijf? Met heldere doelen voorkom je vaagtaal

Heen en weer schuiven van teksten kost tijd en moeite. Het MT, het middenmanagement, de juridische afdeling: iedereen doet zijn plasje over een tekst en dat kost tijd en moeite. En het levert vaagtaal op, want de waarheid ligt ergens in het midden. Maar waarom hebben veel grote bedrijven een cultuur waarin dit normaal is? … lees verder »

Pakkende Koppen Schrijven in 6 tips – ook voor jou!

Wil jij pakkende koppen schrijven, maar weet je NIET hoe? Heb je geen enkele inspiratie voor een kop? Dat is vervelend, zeker omdat je geweldige content hebt. Het is wel iets wat je nodig hebt, want een pakkende kop is als een reclameregel. Als de reclame goed is, kopen mensen het product. Is je kop … lees verder »

heldere communicatie voor experts

Hoe moeilijk communicatie is als je veel weet (en wat jij daaraan kunt doen)

Op vakantie in Frankrijk kwam ik helemaal los van mijn werk. En tóch dacht ik eraan: ik zag hoe het moeilijk is om te communiceren als je heel veel weet van een onderwerp. Het ging als volgt. Ik fietste in de smorende hitte door de Provence. Met een fietsboek volgde ik de route, want de … lees verder »

9 problemen die een schrijftrainer voor je kan oplossen

Weet jij eigenlijk wat een schrijftrainer is? Ik ben er één. En weet je wat een schrijftrainer doet? Aan de hand van 9 problemen met schrijven, lees je hoe ik specialisten leer helder te communiceren, zodat ze meer verkopen. Ik ben benieuwd of je de problemen herkent! 1 Je bent specialist in je vak en … lees verder »

WhatsApp Heb je een vraag? App gerust!