Valentijnsdag

Taal op Valentijnsdag

Valentijnsdag door de ogen van een neerlandicus. Want dat ben ik 😉 Lieve Valentijn, Wil je nog wat wijn? Wil je de mijne zijn? Voor me ligt een lustoord. Met groene grazige weides, losse lange haren, een kleedje en een grote picknickmand. Valentijnsdag vraagt om romantische beelden en typische liefdestaal. Liefdestaal is begonnen met de … lees verder »

schrijven

Twee manieren om slimmere teksten te schrijven (doe het vanuit je hoofd of je lijf)

De dichter Rodaan Al Galidi zei ooit: “Nederland is een bedrijf.” Hij heeft gelijk. Mensen bedenken iets, geven argumenten en beslissen. Alles gebeurt in het hoofd. Maar gelukkig is er tegenwoordig steeds meer aandacht voor soft skills. Ook nuttig voor schrijven. We denken na over vragen als: wie ben ik, hoe gedraag ik mij en … lees verder »

5 redenen om slechte tekst te blijven schrijven

Oh lieve lezer, voor we toekomen aan de redenen wil ik het eerst met je hebben over slechte tekst. Want wat zijn er ongelooflijk veel varianten van slechte tekst! Slechte tekst schrijven. Gaston, wat zijn de mogelijkheden? Allereerst hebben we wollige tekst. Dat is tekst waarin de boodschap onvindbaar is doordat er van alles omheen … lees verder »

Puntann gaat internationaal?

Ha die bezoeker! Ooit, een paar jaar geleden, benaderde iemand mij. Ze had mijn Puntann-pagina geliket op Facebook. Ze was enthousiast en wilde wel een training of workshop volgen. Er was alleen één klein obstakel: ze woonde in het Midden-Oosten. En daardoor kon ze niet fysiek aanwezig zijn. We gingen in gesprek over de mogelijkheden. … lees verder »

wat is een contentstrategie

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie. Heb jij er al mee te maken gehad? Voor sommigen is het een woord van een andere planeet, voor anderen is het dagelijkse kost. Eerst de content, dan de contentstrategie Content is alles wat online staat: video, beeld en tekst. Dat is voor de meesten bekende informatie. Contentstrategie is daarmee de strategie waarmee … lees verder »

verkopen via je site

Verkopen op je website: hoe werkt het wel? Inclusief 3 tips

Wil je verkopen op je website? Kijk dan met me mee naar het verkoopproces. Het proces en je houding zijn heel belangrijk voor de tekst die je opschrijft. Kijk je met me mee naar een offline verkoopproces? Een tijd geleden was ik op pad voor een koelkast. De mijne is meer dan 20 jaar oud, … lees verder »

De expert in het zonnetje-b

Ben jij een expert? Ik zet je graag in het zonnetje!

Vandaag wil ik iemand in het zonnetje zetten. Je weet ontzettend veel, bent zeer enthousiast met praten en als iemand jou de juiste vraag stelt, komt er een heerlijke woordenstroom. Hartverwarmend ben je, je geeft energie aan je omgeving met je enthousiasme en in je vak blijf je graven. Je naam is: de expert. Zelf … lees verder »

pakkende teksten schrijven

Pssst. Het geheim van pakkende tekst

Wil je dat jouw medewerkers pakkende teksten leren schrijven? Dat kan! In 5 tips help ik met het schrijven van pakkende tekst voor de bedrijfswebsite. Of voor papieren flyers, want ook op papier kun je de regels gebruiken die gelden voor het web. 1. Gebruik pakkende koppen die je lezer verleiden De kop is het … lees verder »

Aansluiten bij je lezer, best belangrijk, want een algemene tekst is voor niemand. Kun jij het?

Vandaag merkte ik het weer: ik sta echt voor inhoud. Ik gaf een workshop bloggen bij een opdrachtgever. De directeur heette ons welkom en leidde mijn training in. Iedereen zat in een kring om haar heen, ik zat ertussen. En voordat ik mezelf had voorgesteld, sprong ik op van mijn stoel en haakte ik in … lees verder »

pakkende teksten schrijven

Hoe krijg jij je opdrachten? Vroeg een collega-ondernemer mij op een borrel

Op een netwerkborrel sprak ik een collega-ondernemer. Ik had hem lang niet gezien. Hij was een tijdje van de radar geweest door een eerste kind, een nieuw huis en een nieuwe manier van werken. En hij was tot mijn grote verbazing 1.5 jaar lang in dienst geweest van een bedrijf. Dat gaf hem de rust … lees verder »