Datum

Google vindbaarheid voor bloggers

SEO optimalisatie websites SEO in tekst

Wil je goed gevonden worden met je website door google? Dan gebruik je SEO – zoekmachineoptimalisatie. Je verbetert teksten en plaatjes voor een betere vindbaarheid door google. Zelf zie ik SEO als een soort eindredactie. Er zijn namelijk basisregels voor SEO. In vier stappen zetten we de zoekwoorden in de tekst op de juiste plekken.

Ik zal een eigen voorbeeld geven voor mijn eigen webpagina. Als je googelt op Creatief Schrijven Utrecht sta ik met Puntann op pagina 1 van google. Bekijk de zoekresultaten van google op de woorden Creatief Schrijven Utrecht.

Google ziet alleen maar tekst | Google vindbaarheid

Hoe heb ik dat gedaan? Allereerst: google leest en doorzoekt alleen tekst. Welke tekst? Alle tekst op je webpagina. Daarin zijn er voorkeursplekken. Voorkeursplekken voor tekst zijn: kopjes, tussenkopjes en links. De tekst op deze plekken weegt zwaarder voor google. Dus is het handig als je daar de juiste zoekwoorden zet.

Maar er is meer tekst op je pagina. Al je plaatjes hebben een begeleidende tekst, de alttekst=alternative tekst. Eigenlijk was deze tekst bedoeld voor blinden. Zodat zij ook via hun braillelezer zouden weten wat er op het plaatje te zien is. Maar: google ziet deze alt-tekst ook. Dus is het slim als je daar de juiste zoektermen plaatst.

Belangrijke tekst voor google is ook de tekst in je url. In mijn geval is dat: puntann.nl/creatief-schrijven/ Het is de allereerste tekst die google ziet van jouw pagina, dus is het fijn als met die tekst direct duidelijk is wat er op je pagina staat. En als er de url je zoekwoorden bevat.

Verder is er natuurlijk de tekst op de rest van je pagina. Op al deze plekken en in al deze tekst laat je jouw zoekwoorden terugkomen. In dit geval dus: Creatief Schrijven.

Zoekwoorden bepaal je per pagina | Google Vindbaarheid

Oké we weten nu op welke plekken in de tekst je zoekwoorden plaatst. Dan is het goed te weten dat google kijkt per webpagina. Dus pas je SEO toe per pagina. Per pagina kies je die woorden uit, waarop je gevonden wilt worden.

Voor deze pagina koos ik de woorden: Creatief Schrijven. En voor andere pagina’s kies ik andere zoekwoorden uit, bijvoorbeeld voor deze pagina het woord SEO. Hoewel ik nog liever heb dat je mijn tekst gewoon begrijpt.

Google kijkt naar links | Google vindbaarheid

Tot slot: google kijkt naar de hoeveelheid relevante links van en naar jouw site. En dan links die relevant zijn, de juiste links. Dus geen linkjes van je buurmeisje van 10 jaar op haar site over playmobil, maar links op sites die er toe doen in jouw vakgebied. In mijn geval schrijfwebsites.

Als de juiste sites naar mijn pagina linken, is het belangrijk dat de naam van de links goed is. Dat deze links op schrijfwebsites de naam Creatief Schrijven in zich hebben en dat ze geen andere naam hebben. Dan begrijpt google dat het onderwerp van de link Creatief Schrijven is. En dat is precies wat ik wil dat google begrijpt en leest en weegt.

Interesse gewekt? Bestel mijn training schrijven voor google. Of laat je schrijfcoachen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer lezen