Maandagochtend. Ik geef jou koffie. Jij geeft mij je eeuwige liefde. Wellicht wat overdreven, maar voor sommige kroegtijgers zou het kunnen gelden. Ben je een dauwtrapper, dan komt dit voorbeeld misschien wat minder bij je binnen.
Wederkerigheid, iets terugdoen voor een ander, is het allersterkste sociale principe. Als ik iets geef, wil je mij iets teruggeven. In het dagelijks leven gaat dat vanzelf. Iemand vertelt iets persoonlijks, je vertelt wat over jezelf. Bedrijven spelen hier op in door kado’s te geven. Zoals een vibrator bij de viva.
Verkoop
Verkoop van producten of diensten speelt in op angst of op sex. Dat laatste is voor mij dubieus. Ik kan moeilijk halfnaakt op mijn toetsenbord gaan liggen. Angst werkt prima, die heeft iedereen. Ik speel in op de angst iets te verliezen. Letterlijk geld door weinig bezoekers op je website.
Zie hier de oorsprong van de tekst op mijn hoofdpagina: Zodat je geen inkomsten misloopt! Verliesaversie heet dit in jargon. Verliesaversie werkt twee keer zo goed als de positieve variant met mij leest iedereen je webtekst. Bezoekers blijven hangen en bestellen meteen flink. Want je hebt de beste contentspecialist van Nederland in de arm genomen.
Lees ook het boek van Cialdini over psychologische principes die onze maatschappij bepalen. De zes psychologische principes staan op een rij in dit nieuwsbericht. Heb je aanvullingen? Wat is jouw verkoopstrategie? Ik hoor het graag!
3 gedachten over “Psychologie achter (online) verkoop”
Mooie omschrijving van verliesaversie, ga er ook eens mee werken. Caldini heeft in mijn ogen de beste theorie rondom verkopen met zijn boek ‘invloed’ geschreven, goed om dit te gebruiken.
Dankjewel Bart! Heldere site heb je met een mooie illustratie van het Venus- en Marsverschil 🙂
[…] is het belangrijk welk woord je gebruikt. Mensen zijn beïnvloedbaar. Ik schreef al eens over het principe van wederkerigheid: als ik jou iets geef, geef jij mij iets terug. Er nog zo’n basisregel voor menselijk gedrag. Al […]