Datum

Hoe schrijf je de beste linktekst voor goede vindbaarheid (en meer over linking)

Vindbaarheid door Google is een ding voor (zakelijk) de beste linktekst voor goede vindbaarheid en meer over linkingbloggers. En we vergeten de lezer niet. Hoe zit het? Google leest alleen maar tekst en geen plaatjes. Dat betekent dat je tekst goed moet zijn, leesbaar moet zijn. En jouw zoekwoorden moet bevatten.

De tekst van je links weegt mee voor je google vindbaarheid. Links zijn de basis van het World Wide Web. En goede links zijn vergelijkbaar met stemmen voor jouw website. Slechte links zijn stemmen tegen jouw website.

Een goede link heeft autoriteit

Maar wat is nou een goede link? Dat is een link die je krijgt van of die verwijst naar een website met een hoge autoriteit. Nu.nl bijvoorbeeld. Of schrijvenonline.org, als je het hebt over mijn vakgebied.

De autoriteit van een website bestaat uit lokale autoriteit, de autoriteit in een bepaald gebied. Voor schrijvenonline.org is die hoog op het gebied van schrijven en dan vooral creatief schrijven.

Ook de globale autoriteit kan hoog zijn: de wereldwijde autoriteit. Dat geldt bijvoorbeeld voor hp.com. Daarnaast bepaalt het aantal links naar die site toe de autoriteit van de website.

Hoe schrijf je de beste linktekst?

Dan de linktekst. Ken jij klik hier? Ik heb het vaker gezien. Denk je dat iemand dan weet waar hij naartoe gaat? Nee dat denk ik ook niet. Voor je bezoeker is het dus onprettig. En voor google ook, want google snapt ook niet waar het om gaat.

Een andere linktekst: klik hier voor schrijftips. Dit is al een betere tekst voor een link, want je bezoeker weet nu in elk geval wat hij gaat aanklikken. Namelijk schrijftips. En google weet dat ook. Google is ook gewoon een lezer van je site.

Nog een mogelijke link: lees schrijftips. Dit lezen lijkt een detail, maar dat is het niet. Zeker online niet. Je bezoeker weet nu niet alleen wat er staat (schrijftips), maar ook wat hij gaat doen met die schrijftips, hij gaat ze lezen. De actie is specifiek gemaakt. Specifiek schrijven is altijd een goed idee, welke tekst je ook schrijft.

Dan de beste link: lees schrijftips voor offertes. Deze linktekst is nog specifieker. Actie en onderwerp zijn helder en het onderwerp is nog specifieker. We zijn ingezoomd op offertes. Schrijftips voor creatieve tekst vindt je bezoeker (en google) ergens anders.

Specifieker schrijven in een breder google kader: long tail marketing

Dat je de links een zo helder mogelijke tekst meegeeft, lijkt misschien logisch. Toch vergeten mensen dit vaak te doen. En bovenstaand schrijfprincipe geldt niet alleen voor linking. Dit principe geldt ook voor het optimaliseren van je complete webpagina.

Voor optimalisatie van je webpagina is hier een fijne naam voor: long tail marketing. Marketing met een lange staart. En als je er goed over nadenkt, snap je wel dat je gerichter klanten op je site krijgt. Schrijftips voor offertes heeft een langere staart, is gerichter dan alleen schrijftips, een woord met de schilderachtige naam short tail marketing.

Klik hier zit voor copywriters in het verdomhoekje en heeft geen naam. Je wordt er helemaal niet mee gevonden. Klik hier zou ik wel zero (tail) marketing willen noemen.

Wil je meer weten of leren hierover en je webpagina’s optimaliseren? Ga met mij in zee en vraag om schrijfcoaching.

Of lees meer over optimaliseren van je webpagina.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer lezen