Datum

Blogplannen voor komend jaar

Ik blog al 2.5 jaar. Meestal met groot genoegen en zonder plan. En dat laatste ging me dwarszitten. Ik wil een plan, maar hoe maak ik een blogplan? Tijd voor een evaluatie en de langere termijn. Ik ben gaan zoeken naar de juiste invulling van een blogplan.

Waarom wil ik eigenlijk een blogplan? Omdat ik qua onderwerpen uitwaaier, ik weet het. En na zo’n blog krijg ik soms afmeldingen. Ik hoor het mijn lezers denken: leuk hoor Puntann dat je een mislukte date had, maar ik wil meer weten over bloggen.

Ook mijn 2 workshops bloggen passen niet meer. Maar een beperkt aantal cursisten zet na die 2 workshops door. En ik wil dat elke cursist blijft bloggen, zodat zij het bedrijf beter zichtbaar en vindbaar maken. En dat ook zij afsluiten met een plan.

Mijn plan: de blogworkshops worden een blogcursus

Wat wil ik dan? Een langere blogcursus wil ik geven, zodat mijn cursisten structureel gaan bloggen. De vorm wordt waarschijnlijk: 2 bijeenkomsten van een dag en privé skypesessies tussendoor. Maar hoe pak ik dat aan? Ik heb nog niet eens een plan voor mezelf.Blogplannen voor komend jaar

Ik ben gaan zoeken op de blogs die ik volg. Blogs over bloggen en marketing. Hubspot bijvoorbeeld, dat heel aangenaam leest en gratis e-books biedt. En copyblogger dat bijna dagelijks een nieuw blog publiceert. Op beide platforms heb ik eindeloos doorgeklikt. Maar geen plan gevonden.

Wat is een blogplan en waar vind ik het?

Een plan is een contentkalender, dacht ik in mijn naïviteit. En ik heb contentkalenders gezocht en gevonden. Persoonlijke bloggers raad ik deze contentkalender aan van Kathleen van Verbeelding.

Maar de kalender gaf mij als zakelijke blogger niet voldoende houvast. Want wat is nou strategisch qua content? En ik zocht verder. Tot ik een cursus volgde op Coursera. De cursus Engagement & Nurture Marketing Strategies van Northwestern University.

Slimme marketing, maar waar is mijn plan?

Randy Hlavac laat allerlei gastsprekers aan het woord. Veel weet ik al. Slimme marketing, denk ik: kleine stukjes promotie [er spreker. En ongeveer op dat moment ben ik op de pagina ‘aanbevolen boeken’. En bedenk ik dat ik nog een 50 euro-bon heb van Bol.

Allereerst koop ik een boek over Infographics. Een kadootje voor mijn flexibele webdesigner Vincent. Hij ontwerpt mijn e-books, bouwt mijn website en zoekt dingen uit met plug-ins.

Het blogboekje van een tientje pak ik mee. In de cursus klonk hij wel oké, al was ik niet flabbergasted van zijn verhaal. Maar ja, bloggen is nou eenmaal mijn ding en de naam Mark Schaeffer klinkt bekend.

En wat ik niet verwacht: met dat blogboek koop ik mijn eigen blogplan, mijn eigen ontwikkeling, mijn eigen strategie. Die ik ook anderen kan leren.

Het blogplan: content waar je lezers een moord voor doen

Een belangrijk onderdeel van je blogplan is evergreen content. Dat is de content waar je lezers een moord voor doen. Waarin je vragen beantwoordt die je altijd krijgt van je doelgroep. In mijn geval bijvoorbeeld: wat is strategisch bloggen voor mijn bedrijf?

Schaeffer zegt: bedenk 12 evergreen posts voor een heel jaar en verspreid ze over dat jaar. Plaats er elke maand een. Dan blijven je lezers hongerig.

Mijn voornemen: 12 evergreens in mijn blogplan, jij kunt het ook!

Lieve lezer, ik heb voor dit jaar 12 heerlijke evergreens bedacht over bloggen. Doe het ook, marketing- of communicatiedeskundige! Ga naar je afdeling klantenservice en luister een poosje mee. Haal er de vragen uit  waarvan je weet dat die vaker gesteld worden. Schrijf dan een schitterende blog post.

Bloggende zelfstandige, denk aan de vragen die je klanten jou altijd stellen. Wat willen ze het allermeest weten? Want hoe meer bruikbare informatie je weggeeft, hoe meer klanten je krijgt.

Met dit blogplan kan ik spetteren met mijn blogcursus! Want ik kan anderen een plan laten makblogplannen voor komend jaaren. Ik heb wel hulp gehad, hoor, met het opzetten van de cursus. Een coach heeft mij geholpen alle acties voor de cursus onder te verdelen. En ik ben twee dagen naar businesscoach Laura Babeliowsky geweest.

Wil je op de hoogte gehouden worden van mijn blogcursus? Mail mij.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer lezen