Datum

Waarom je pakkende koppen MOET schrijven voor je blog (plus 4 tips)

Herken je dat? Je hebt de beste content geschreven, waarmee je je klanten verder helpt. Je hebt een goed verhaal. Daarom heb je écht zin om je blog te plaatsen. En oké je hoeft niet overspoeld te worden met reacties. Maar een paar reacties, ja, dat zou leuk zijn.

En dan, na plaatsing, hoor je niks. Geen letter van een ander, geen uitgesproken woord.

Natuurlijk kan het uitblijven van reactie overal door komen. Maar het meest voor de hand ligt dat het uitblijven van reactie komt doordat de kop van je blog faalt. Het is het eerste wat mensen zien en waarop ze beslissen of ze klikken. Of dus niet.

Bewust en onbewust gedrag en ons reptielenbrein

De vraag is hoe mensen beslissen of ze klikken. Want dan kun je daar met je blogs op inspelen. Zoals Ben Tiggelaar schrijft in Denken, durven, doen hebben we twee soorten gedrag: bewust gedrag (5%) en onbewust gedrag (95%). De klik op een kop valt onder onbewust gedrag. Dat betekent dat we in een split second beslissen.pakkende koppen schrijven | dromen, durven, doen Tiggelaar

En wat is dan onbewust gedrag? Dat is gedrag dat we al heel lang volgens vaste patronen uitvoeren. Gedrag dat in ons is verankerd. Wat ook gezegd wordt over onbewust gedrag:

Onbewust gedrag voeren we uit met ons oude reptielenbrein. Dat brein neemt de beslissing. Je kunt onbewust gedrag overrulen. Dat doen we dus ook 5% van de tijd en dat doen we met het voorste deel van onze hersenen.

En waar denk je dat koppen snellen en koppen klikken onder valt? Willen we in deze enorme overvloed aan informatie elke keer actief nadenken of we gaan klikken?

Ik dacht het niet, zeker online niet. Dan zijn onze dagen alleen maar gevuld met beslissen of we klikken of niet. Nogal tijdrovend en dus kiezen we voor efficiënt gedrag: onbewust gedrag. Met ons oude reptielenbrein beslissen we of we op een kop klikken.

Dan nu de tips voor pakkende koppen. Zodat je blog gelezen wordt.

Tip 1 voor een pakkende kop. Geef je lezer houvast en gebruik minimaal 5 woorden.

Herken je dat? Dat je een stuk leest met als kop of tussenkop één woord? Bijvoorbeeld Oplossing. Allereerst: tussenkoppen van een woord kunnen echt niet meer met onze online aandachtsspanne. Want ja, oplossing.. van wat? Moderne lezers willen houvast. Stel: de kop van het artikel is: Oplossing blogstrategie OV-loket binnen handbereik. Duidelijk, toch? Veel beter dan oplossing. Nu haakt je lezer tenminsten gefundeerd af 😉

Tip 2 voor een pakkende kop. Zet je onderwerp in de kop.

Gaat je stuk over huisstijlen, over natuurcoaching of over de Geertwilderisering van de samenleving; zet dit in de kop. Koppen waarin het onderwerp niet staat, komen vaker voor dan je denkt. Meestal vanuit humor. Onverstandig, want:

Tip 3 voor een pakkende kop. Wees spaarzaam met humor.

Begrijpt je lezer je grap niet direct, dan klikt hij weg. ‘Geduld is een schone zaak’ is een deugd die we online direct in het graf kunnen leggen. Vrees ik.

Tip 4 voor een pakkende kop. Maak een lijstje tips of manieren om..

We willen graag dat anderen de dingen voor ons structureren. Het leven is behoorlijk complex en enige extra structuur is altijd welkom. Daardoor kan ons reptielenbrein een lijstje met tips bijna niet weerstaan.

Lieve lezer, doe je voordeel met deze tips. En als je nog aanvullingen hebt op deze tips: heel graag!

hartelijke groeten,

Anneke

Wil je écht betere koppen leren schrijven? Ik bied een snelcursus Pakkende Koppen Schrijven aan.

cursus pakkende koppen schrijven

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer lezen