Ik ken een boekhandelaar. Dat is best een lastig beroep, zeker als je houdt van diepgang en niet van verkopen. Hij heeft dan ook geen grote tafels met populaire boeken in de winkel staan. Zijn winkel is klein en gezellig en hij verkoopt boeken in een niche: religieuze boeken.
Vaak is een niche goed. Ik zie ook aan hem dat hij een groot netwerk heeft van geïnteresseerden. Zij volgen hem op Facebook en komen naar de boekpresentaties en signeersessies. Een uitstekende strategie, zou je denken. Maar wel een die niet voldoende geld oplevert.
Als je precies de juiste mensen weet te bereiken, werkt jouw niche voor je. Om hen te bereiken, gebruikt hij de online middelen die er nu zijn. Zoals Facebook, Twitter en een webwinkel. Slim wel, zou je denken. Maar van hemzelf weet ik dat het nog steeds niet genoeg is. En hij wil zich niet laten omscholen, dat weet ik ook.
Een heel land met geïnteresseerden
Dan denk ik: je hebt een heel land waar geïnteresseerden wonen. En het enige wat je hoeft te doen, is ze te bereiken. Het idee om online te verkopen is goed. Maar je Facebook, Twitter en een webwinkel zijn niet genoeg. Je moet wel zorgen dat je vindbaar bent in google. En vindbaar ben je door blogs.
Ik weet dat hij kan schrijven, want ik las al eens een recensie van zijn hand. Maar zijn focus ligt te veel op de dagelijkse dingen. Zoals bij veel ondernemers.
Terwijl bloggen een bedrijf uit kan tillen boven het dagelijkse
Kies je voor een visieblog, dan kun je mensen verleiden groter te kijken en te dromen. Schrijf je een blog over jouw interactie met je klant, dan maak je jezelf zichtbaar. Jouw klanten begrijpen beter HOE je je dienstverlening aanpakt. En soms ook WAT je precies doet. (Dit geldt vooral voor dienstverleners en minder voor de boekhandelaar.)
Ik heb echt te doen met de boekhandelaar. Maar we hebben een persoonlijke relatie en geen zakelijke, waardoor ik klem zit.
groeten,
Anneke