Zorg allereerst dat je blog gaat over datgene wat je wilt verkopen. En neem dat vrij letterlijk. Ik zal voorbeelden geven.
Ooit schreef ik een blog over daten. Zo graag wilde ik een bepaalde ervaring kwijt. En ik dacht: what the heck? Ik kan schrijven, dus dat kan prima op mijn blog, want het gaat erom dat ik mensen ook vermaak. Je kunt je voorstellen dat dit blog vaak is gelezen. Maar heeft het geholpen bij de verkoop? Dat vraag ik mij af.
De vraag is natuurlijk allereerst: wat wil je verkopen? Voor mij is dat mijn workshop Blog jezelf naar betere business. Daarna of daarnaast verkoop ik een contentstrategie. Dat betekent dat we samen in een aantal skypesessies een plan maken en uitrollen.
Mijn bijvangst zijn bedrijven die een training schrijven willen hebben. Liefst bloggen of schrijven voor het web, maar ook zakelijk schrijven, e-mails schrijven of zelfs snellezen zijn mooie trainingen om te geven.
Om te verkopen is het wijs te bloggen over deze onderwerpen. Dus niet over daten. Hoewel lezers mij beter hebben kennen in dat blog – wat ook de functie is van een blog – staat het te ver van datgene wat ik wil verkopen.
Zelfs de schrijfgewoontes van een cabaretier of die van een journalist staan te ver af van mijn producten. Die schrijfgewoontes waren erg leuk om over te schrijven, omdat ik ze zelf oprecht interessant vind. En de gesprekken waren super!
Maar inmiddels ben ik erachter dat zo’n leuke serie niet helpt met verkopen. Ik kan beter een blog schrijven over een workshop die ik gaf of ga geven. De reden is dat ik dan met mijn blog dichter bij mijn doel blijf.
Daarmee bedoel ik dat ik niet expliciet verkoop, maar dat ik wel een blog schrijf over datgene wat ik wil verkopen. Zo begrijpen lezers mijn product beter. Een voorbeeld is het blog: Klanten nodig? Blog jezelf binnen een maand naar betere business.
En natuurlijk pak ik het nog handiger aan dan alleen dit. Ik heb een helder plan, waarin ik bouw aan mijn verkoop. Ik kan jou ook verder helpen met een contentstrategie.
Ontvang de checklist Slim bloggen zonder verkoperig over te komen – 3 checks
Met pakkende groet,
Anneke