Datum

Waarom goede verkooptekst noodzakelijk is

Wij mensen zien beeld binnenkomen bij alles wat we doen. Fietsen, een tramlijn, verkeersborden. Gelukkig maar, want zo sturen we onszelf. Ook online zien wij beeld en lay-out. Voor een groot deel bepaalt het online beeld het vertrouwen dat je hebt in een website. Dat geldt dus ook voor het vertrouwen van jouw bezoeker.

Een rommelige opbouw of lelijke kleuren op een site zorgen voor geen vertrouwen. Dat betekent dat een bezoeker van de site niks koopt en niks doet op die site. Ons reptielenbrein bepaalt in een split second dat we wegklikken. Zo belangrijk is beeld dus. Want beeld bepaalt dus onze eerste indruk.

Tekst bepaalt of je (ver)koopt

Op de eerste plaats staat dus beeld. Maar dan is er tekst. Want tekst bepaalt je tweede indruk en tekst bepaalt of je offline of online (ver)koopt. Ziet de site er goed en betrouwbaar uit, dan zetten we de volgende stap.

Mooie site? Dan ga je scannen en lezen. In die volgorde meestal, net als jouw klant doet. En dat is de reden dat je je klant zo precies mogelijk wil aanspreken. Op wie hij of zij is en op wat hij nodig heeft.

Ook Google ziet alleen maar tekst

Nog een reden voor goede verkooptekst is google. Google ziet geen lay-out, google ziet alleen maar tekst. Nou denk jij waarschijnlijk: ja, maar ik google weleens op afbeeldingen. Dat klopt, maar dat is het nog steeds zo dat google de tekst ziet die bij de afbeelding staat. Google ziet geen beeld, maar codes en tekst. Dus ook je tekst bij je afbeeldingen moet kloppen voor goede verkoop.

En met online tekst ben je dus vindbaar. Overigens houdt google ook rekening met een paar technische kanten van je site, zoals de laadtijd. Maar de tekst, goede verkooptekst op je site is behoorlijk doorslaggevend.goede verkooptekst

De juiste verkooptekst – hoe dan?

Kortom: hoe kom je aan de juiste verkooptekst? Je verkoopt door je lezer op de juiste manier aan te spreken. Gebruik bijvoorbeeld triggerwoorden, zoals gratis en nu. En wees overtuigend met de juiste overtuigingstechnieken. Een overtuigingstechniek is bijvoorbeeld wederkerigheid. Als jij iets weggeeft, is je klant geneigd iets terug te geven. Hij wil dan sneller bij je kopen.

Dus: geef iets weg op je website, een klantmagneet noemen ze dat. En die magneet sluit zo goed mogelijk aan bij de behoefte van je klant.

Meer leren over goede verkooptekst? Kom naar mijn workshop bloggen op 5 juni.

4 gedachten over “Waarom goede verkooptekst noodzakelijk is”

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer lezen