Wil jij pakkende koppen schrijven, maar weet je NIET hoe? Heb je geen enkele inspiratie voor een kop? Dat is vervelend, zeker omdat je geweldige content hebt. Het is wel iets wat je nodig hebt, want een pakkende kop is als een reclameregel. Als de reclame goed is, kopen mensen het product. Is je kop pakkend genoeg? Dan lezen mensen jouw tekst. Hieronder help ik je met 6 tips om een pakkende kop te schrijven.
In 6 tips kun jij pakkende koppen schrijven
Tip 1. Zet altijd je onderwerp in de kop
We beginnen simpel met het onderwerp. En als deze eerste tip je overdreven in de oren klinkt, omdat je altijd je onderwerp in je kop zet, dan heb je de belangrijkste stap al gezet. Weet dan dat ik blij ben met je! Hieronder zie je een voorbeeld van hoe het NIET handig is.
“De allerbeste! Lees meer.”
Toch zie ik zo’n soort kop heel vaak op Twitter of Facebook. En dit leest niet lekker, want ik mis het onderwerp. Nou ken ik diegene meestal en weet ik waar het over gaat. Maar het kan beter! Hoe? Zet het onderwerp erachter, zoals teksten, boeken of tennisballen en je breidt je lezersbereik uit. Een betere kop is dus die met onderwerp:
“De allerbeste teksten, lees meer.”
Tip 2. Pak je lokale krant uit de brievenbus of gebruik een website voor reclamefolders
Heb je een streekkrantje? Haal het uit je brievenbus, loop een rondje door het winkelcentrum en kijk! Bekijk de reclameregels die ooit al bedacht zijn. Ze zijn er niet voor niets. Bijvoorbeeld:
“Mis geen enkele aanbieding. Met de gratis app.”
Deze pakkende zin komt van een site met reclamefolders: www.reclamefolder.nl. Die kun jij ook gebruiken voor inspiratie. Makkelijker kan ik het niet maken. Met deze website kun je pakkende koppen verzinnen vanuit je luie stoel!
Tip 3. Spreek je kop altijd hardop uit
Een van de redenen van een succesvolle kop is de goede flow of muzikaliteit. Dit is de creatieve kant van taal waar mensen minder aan denken. Bijvoorbeeld Heerlijk helder Heineken bekt lekker en daarom blijft het hangen. Ook de opbouw van kortere woorden naar langere woorden werkt heel goed en dat is precies de flow die in de Heineken-kop zit.
Tip 4. Een tegenstelling is bewezen succesvol
“Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker.” Deze zin is sterk omdat hij een tegenstelling in zich heeft. Onze hersenen zijn geprogrammeerd op tegenstellingen en pikken ze feilloos uit een tekst. Ook het woordje ‘wel’ helpt ons daarbij.
Tip 5. Zorg dat mensen weten wat ze missen
“Mis geen enkele aanbieding.” Deze zin is heel sterk, omdat niemand iets wil missen waar hij wat aan kan hebben. Het is daarom goed om te benadrukken wat mensen kunnen missen. In vakjargon heet dit verliesaversie.
Uit onderzoek blijkt dat verlies benadrukken 2.5 keer zo sterk is als de positieve variant. Ik zal je een voorbeeld geven. “Neem de gratis app voor de beste aanbiedingen” is een voorbeeld van de positieve variant. Zet daar de eerste zin “Mis geen enkele aanbieding” tegenover en voel het verschil tussen deze twee zinnen. Voel je ook dat je het erger vindt als je iets mist? Lees Richard Thaler als je meer wilt weten over verliesaversie.
Tip 6. Gebruik een cijfer in jouw pakkende kop
Een cijfer vinden mensen prettig. Waarom? Het maakt de informatie die ze van jou ontvangen lekker overzichtelijk. Op dit moment krijgen we in een dag evenveel informatie binnen als in de jaren ’50 in een jaar.
Aan jou als schrijver de schone taak om deze informatie voor je lezer te ordenen. We willen vooral grip hebben op ons leven. Zeg dus dat je een X aantal tips hebt, een Y aantal schoenen verkoopt of een Z aantal dagen een aanbieding hebt.
Geef je 6 tips, dan geef je je lezer eigenlijk 6 keer grip. Heel veel plezier en succes met schrijven
Met pakkende groet,
Anneke
PS Geïnspireerd geraakt? Ik heb een snelcursus Pakkende Koppen gemaakt en cursisten zijn behoorlijk enthousiast. Lees hier meer over mijn snelcursus Pakkende Koppen Schrijven.
https://puntann.nl/snelcursus-pakkende-koppen-schrijven/