Hoe zorg je ervoor dat mensen doen wat jij wilt?
Dat wil iedereen weten. En ja – mijn ding in het bewegen van mensen is geschreven taal. Ik schrijf overtuigende teksten.
En daar komt de psychologie van marketing bij kijken.
Om meer te weten te komen over marketingprincipes is dit boek een absolute aanrader! Een vriend van me is online marketeer en hij nam dit boek mee op wintersport.
Het boek bevat hapklare voorbeelden van 2 tot 4 pagina’s. Ik zal een voorbeeld geven van beïnvloeding van gedrag van mensen door social proof te gebruiken.
De situatie is in een hotel, dat wil dat mensen meerdere malen hun handdoek gebruiken. Er lag een briefje in de kamers.
Gebruik uw handdoek nogmaals. Dat is goed voor het milieu. – Deze zin werkte slecht.
Gebruik uw handdoek nogmaals. Dat deden andere hotelgasten ook. – Deze zin werkte al beter
Gebruik uw handdoek nogmaals. Dat deden de vorige hotelgasten die in uw kamer verbleven ook. – Deze zin werkte het allerbest.
Overtuigende marketing
Wat laat deze laatste zin zien? Social proof is een belangrijke drijfveer van ons gedrag. Dat anderen iets al eens gedaan hebben, werkt heel goed. En dat werkt nog veel beter als die anderen nog meer op ons lijken. Dan gaan wij ons ook zo gedragen.
Social proof is een basisprincipe van gedrag. Zo zijn er nog een aantal basisprincipes van Cialdini. Lees meer over wederkerigheid in een andere blog post.
Of lees dit boek over overtuigingskracht.
Heb jij nog leuke boekentips voor mij?
[profiel-anneke]
3 gedachten over “Marketing Boekentip: Overtuigingskracht”
Overtuigende tekst, hoe dan? #boekentip #marketing http://t.co/iFNt6SCxTj #blog
Bijzonder goed leesbaar! Aanrader voor bij je bed! #boekentip #marketing Check http://t.co/iFNt6SCxTj
[…] En dat begon allemaal met verkoopgodfather Cialdini. Cialdini heeft alle redenen voor verkoop benoemd in zijn boek Invloed. Lees meer treffende voorbeelden van social proof in mijn blog. […]