Weet je voor wie je je tekst schrijft?
Deze vraag stel ik vaak in trainingen of tekstklussen. Negen van de tien keer heeft de ander daar nauwelijks over nagedacht. We leven in een snelle online wereld, waarin onbekend is wie onze webtekst leest.
Toch maakt dat niet uit. We kunnen doen alsof we het weten. Net als tijdschriften. Zij hebben een ijkpersoon voor wie zij hun artikelen schrijven, een ideale lezer.
De ijkpersoon van de Autoweek heeft natuurlijk een auto en wil een grotere, duurdere of betere auto hebben. De ijkpersoon van de Libelle heeft kleinkinderen, huisdieren en gezellige hobby’s. Liefst van alles zoveel mogelijk.
Ook ik lees weleens de Libelle, al val ik totaal buiten de doelgroep. Ik heb namelijk geen kleinkinderen, huisdieren en zeker geen gezellige hobby’s. Toch vind ik het fijn om de Libelle te lezen. Voor mij is namelijk herkenbaar voor wie het geschreven is. Ik begrijp dat ik als oma aangesproken word en vind dat op zijn tijd prima.
Online weten we weinig over onze bezoekers, dus kies je gewoon je ideale lezer. Die van mij is gezellig, houdt van een goede grap en is ongelooflijk nieuwsgierig. Hem of haar vind je vaak tussen vrienden. Als hij of zij in een ruimte zit, hoor je veel gelach in die hoek.
Sterker nog, ik heb iemand in mijn hoofd, één van mijn lezers, voor wie ik de meeste van mijn blogs schrijf. Ik ben niet de enige die zo schrijft. Ook Stephen King heeft altijd zijn vrouw in zijn hoofd, die zijn eerste lezer is.
Ik ben benieuwd in hoeverre jij je herkent in deze ideale lezer of ijkpersoon. Laat het me weten! Ben je zelf schrijver en zoek je nog een ideale lezer? Kijk eens op deze website voor inspiratie: exactitudes. En vertel me welke subgroep mijn ideale lezer is 🙂
photo credit: aurelio.asiain via photopin cc
[profiel-anneke]