Een voorbeeld van goede webtekst. Alle tekst die online staat, heet webtekst, maar wat is nou een goede webtekst? Lastig, want elk bedrijf is anders, elke website is anders en elke doelgroep is verschillend. Dat heeft allemaal invloed op de manier waarop je je tekst schrijft. De stijl verschilt.
Voorbeeld goede webtekst: de opbouw
Maar de opbouw van een webtekst is vaak hetzelfde. Dat zie je rechts in beeld. Ik geef je vijf regels voor goede webtekst. En voorbeelden. En onderaan vind je een link naar een minicursus webtekst schrijven en in die minicursus leer je hoe je die vijf regels toepast. Ik ben zelf schrijftrainer en ik vind: theorie is mooi en goed, maar als je voorbeelden krijgt en je gaat zelf schrijven, dan kom je verder. De theorie blijft dan veel beter hangen.Vandaar de minicursus.
Eerst gaan we dieper graven in het begrip webtekst en in de psyche van je lezer. Veel plezier!
De eerste belangrijke vraag voor goede webtekst: waar is het voor?
Vraag 1: waar schrijf je de tekst voor? Dat bepaalt de verhouding tussen beeld en tekst. Voor een webwinkel en de meeste sociale media kies je veel beeld en weinig tekst. Kijk maar naar Coolblue.
Deze site heeft een paar losse kreten en verder alleen maar afbeeldingen. Dat werkt het best als je veel afrekenmomenten wilt hebben. Heel veel beeld dus in een webwinkel. En rake verkooptekst. Met woorden erin als gratis en beste. Deze twee woorden zijn triggerwoorden. Maar dat is niet het enige. Coolblue graaft dieper en heeft goed nagedacht over de psyche van de mens.
Een belangrijke drijfveer van de mens is angst. In dit voorbeeld hebben bezoekers de angst dat het product slecht is. Of de angst dat ze de verkeerde keuze maken. Daar speelt Coolblue op in met de garantie: gratis retourneren. Door deze garantie kun je je angst laten varen. Coolblue haalt de angst weg en dat helpt de lezer om te beslissen. Kortom:
Tip 1. Belangrijk in (sales) webtekst: beeld & angst wegnemen
Een ander voorbeeld van webtekst zijn e-mails. E-mails bestaan meestal puur uit tekst. Hele belangrijke tekst. Zeker als je wil verkopen of als je wil dat iemand iets voor je doet. En dat laatste kun je ook verkopen noemen 😉 Het is belangrijk dat je lezer direct weet waar het over gaat. E-mails zijn veranderd. Weet je nog hoe ze ooit waren, bijvoorbeeld in het jaar 2000? Mails waren lang. Mensen schreven elkaar hele verhalen, alsof ze een brief schreven. Maar die tijd ontbreekt nu. De volgende regel:
Tip 2. Denk aan je lezer in je subjectregel, ook in zakelijke mails
Mails waren vroeger langer. Realiseer je goed dat ons gebruik van e-mail veranderd is. Ik kom vaak mensen tegen in mijn schrijftrainingen bij wie het kwartje nog niet gevallen is. Let op, want met het jaar wordt onze aandacht minder. Deze verandering heeft grote gevolgen. We kijken korter en gehaaster. Misschien lijkt het vanzelfsprekend. Maar het eerste wat je lezer ziet, is het subject of onderwerp van de mail.
In mijn minicursus kom ik met een voorbeeld. De minicursus vind je onder deze blogpost.
Tip 3. Maak je kop lang genoeg en zet er een actief werkwoord in
Maak je kop lang genoeg. Waarom? denk je misschien wel. Ik wil dit omdraaien: denk terug aan die keer dat je haast had met het lezen van je mail. Je hebt de informatie gemist die onderin de mail stond. Bijvoorbeeld toen je later de verhalen hoorde van die foam party waar iedereen was. Maar jij had per ongeluk dit deel van je mail gemist. Fictieve voorbeelden, omdat ik me nu geen afschuwelijke missers kan herinneren. Maar ik weet zeker dat ik ze heb gehad 😉
Bespaar je lezer dit! En jezelf ook, want je wilt dat de ander jouw boodschap leest en begrijpt.
In de minicursus vind je voorbeelden.
Tip 4. Denk aan je lezer. Voor wie schrijf je de webtekst en hoe schrijf je het op?
Oké. We weten nu meer over webtekst. Dan de volgende stap. Wat wil je dat iemand doet na jouw tekst? Wil je dat je lezer gaat stomen van lust en dat hij jouw product koopt of wil je dat hij iets ingewikkelds begrijpt? Bij een informatieve tekst met een uitleg, weet je zelf vaak al te veel van het onderwerp af. Dat maakt het lastiger om aan een leek uit te leggen hoe jullie nieuwe softwaresysteem in elkaar zit.
Hoe je dit probleem oplost, vind je in de minicursus.
Tip 5. Verkooptekst schrijven? Eindig met een call-to-action. Gebruik tijdens het schrijven de juiste mindset
Wil je een product of dienst verkopen en schrijf je een verkooptekst? Eindig je webtekst altijd met een call-to-action. Zeg iets als Koop nu of Bestel hier of Bestel direct. Dan sluit je je webtekst goed af.
Dat lukt alleen als je schrijft in de juiste mindset. In de minicursus hieronder leer je hoe je daarin komt. Veel plezier!
Nu verwijs ik je naar de minicursus en waarom doe ik dat? Ik ben schrijftrainer, geef al jaren trainingen aan professionals en dat doe ik onder andere via Schouten & Nelissen. Mijn ervaring is dat je van een scherm niet beter leert schrijven, maar dat je het echt moet doen. Ik wil eigenlijk alleen je e-mailadres weten, zodat ik je nog eens kan mailen. Nou is het zo dat je adresgegevens standaard in het format staan van dit systeem, maar als je — invult, kun je ook doorklikken.
Let op: de bestelknop staat elke keer rechtsonderin. Ook belangrijk: vul je e-mailadres in boven het product, dat is het laatste scherm. Alles gratis en ik wens je veel plezier en succes. Je kunt me na afloop altijd je bevindingen mailen op post@puntann.nl. Dat mag ook nu al, trouwens 😉
Hartelijke groeten van Anneke