De vierde bijeenkomst van ContentCafé over migratie
‘Als redacteur word je vaak niet serieus genomen,’ aldus @contentgirl. ‘Daardoor heb je een lastige onderhandelingspositie. Het beste is om iemand anders verantwoordelijk te maken voor de inhoud. Dan kan hij de onderlinge politieke ruzietjes oplossen.’ Voor mij is dit herkenbaar vanuit het ABN AMRO-migratietraject. ‘En een tip: noem jezelf geen redacteur, maar contentspecialist.’
@contentgirl: ‘Bij een migratie bemoeit iedereen zich ineens met de content op de site, al was de site jaren uit beeld.’ @jongejannie voegt toe dat je gewoon twee weken moet wachten tot de interesse is weggeëbt. Dan kun je flink redigeren en de content goed leesbaar maken voor anderen. Zij migreerde voor NBA 8000 pagina’s op twee sites naar 3000 pagina’s op één website.
Automatische migratie
Alle drie de contentspecialisten die deze avond spreken, komen altijd te laat binnen bij migratieprojecten. Bedrijven vinden content onbelangrijk. Wat volgens Ernst van Xillio helpt voor een geordende migratie is automatische migratie met een migratieprogramma. Dit programma inventariseert de typen content (nieuws, video, statische tekst) en de leeftijd van de content. Vanuit deze cijfers heb je heldere argumenten voor het weggooien of houden van je content.
Conclusie: voortaan noem ik mij contentspecialist.
1 gedachte over “Van webredacteur tot contentspecialist”
[…] vraag ik mij als contentspecialist af of dit wel usability is. Bij usability denk ik aan de knoppen van apparaten en of de […]