Wil je dat jouw medewerkers pakkende teksten leren schrijven? Dat kan! In 5 tips help ik met het schrijven van pakkende tekst voor de bedrijfswebsite. Of voor papieren flyers, want ook op papier kun je de regels gebruiken die gelden voor het web.
1. Gebruik pakkende koppen die je lezer verleiden
De kop is het eerste wat je lezer onder ogen krijgt. En het eerste op grond waarvan hij beslist of hij doorleest. Maar misschien trekken je koppen te weinig aandacht. Of je koppen zijn te kort. Zorg dat je koppen verleiden met emotie en met voldoende woorden. Twee voorbeelden van koppen die niet verleiden én hoe het beter kan:
“Pakkende teksten!”
- Te kort.
- Beter is: “Wat is het grootste geheim voor pakkende teksten?”
- Waarom? Deze kop speelt in op een brandende vraag van bedrijven. Dat prikkelt om door te lezen.
“Tekst en beeld.”
- Wekt te weinig interesse.
- Beter is: “Waarom online tekst het wint van beeld.”
- Waarom? De titel speelt in op de nieuwsgierigheid van de lezer door een onverwacht contrast.
2. Beloon je lezer voor het lezen van jouw tekst
Je lezer wil leven! En leven bestaat uit emoties en meevoelen. Dat is wat je lezer wil. Gebruik daarom in je tekst een traan, een lach, het vooruitzicht op meer geluk, tijd of een betere gezondheid.
3. Zet je lezer aan tot actie met een heldere call-to-action
Met elke tekst heb je een doel. Informeren, activeren of verkopen. Je wil dus dat je lezer actie onderneemt na het lezen van jouw tekst. Maar hij vergeet zelf te bedenken welke actie dat is. Als schrijver van pakkende teksten schotel jij je lezer de actie voor.
Je lezer hoeft niet na te denken, nee jij vertelt hem precies wat hij moet doen. Met een heldere call-to-action.
Dus niet: het zou fijn zijn als je eens een keertje misschien zou klikken op deze afbeelding.
Maar wel: klik op deze afbeelding.
4. Gebruik triggerwoorden, woorden die meteen de aandacht vangen
Triggerwoorden, het woord zegt het al, triggeren je bezoeker. Zijn aandacht is meteen gevangen en je lezer kan niet anders dan doorlezen. Met triggerwoorden beïnvloed je dat deel van het brein dat je wilt beïnvloeden: het instinct. Het instinct zorg voor: klikken, lezen en delen.
De top-10 triggerwoorden zijn:
- Gratis
- Nu
- Jij
- Bespaar
- Geld
- Makkelijk
- Garantie
- Gezondheid
- Resultaat
- Nieuw
5. Benoem voor de gebruiker de voordelen met een ziel
Ook heel belangrijk voor pakkende teksten zijn de juiste voordelen. Dié voordelen die het leven leuker maken voor jouw lezer. Schets een helder en concreet beeld van zijn leven nadat hij jouw product of dienst heeft gebruikt en hij zal overstag gaan.
Belangrijk is dat je de voordelen noemt met een ziel. Dus met een emotie. Maar hoe kom je daar achter? Bedenk waar je lezer aan denkt als hij wakker wordt.
Dus niet: pakkende tekst leren schrijven scheelt tijd en geld
Maar wel: met pakkende tekst bereik je je lezer en verkoop je meer
Hopelijk is je medewerker verder gekomen met deze schrijftips. Succes met het schrijven van pakkende teksten!
Met pakkende groet, Anneke