Het is een vraag die ik vaak krijg van cursisten. ´Leuk Anneke dat we slimme structuren leren, maar ik kan ze niet inzetten. Als eenling kan ik ze niet aanpassen. Gelukkig kun je als eenling ook slim structureren, ook al zit je vast in een format. Ik heb twee manieren voor je waarop je je format kunt tweaken.
In trainingen is één van mijn speerpunten is de piramidestructuur. Dat betekent dat je jouw boodschap bovenin je complete tekst zet. Deze boodschap is een onderdeel van de inleiding, maar vaak ontbreekt in een verplicht format de inleiding. Er zijn bijvoorbeeld wél vaste kopjes met probleem, aanleiding en oplossing.
Als lezer doorzoek ik een tekst op topsnelheid
Als lezer doorzoek ik een tekst op hoge snelheid. Ik wil zo snel mogelijk weten: wat kan ik ermee of wat moet ik doen? En als ik echt geïnteresseerd ben, wil ik weten wat de schrijver te zeggen heeft over het onderwerp.
Zie ik de kopjes probleem, aanleiding en oplossing staan? Dan is de kans heel groot dat ik alleen de eerste zinnen lees. Of alleen de kopjes. En daar liggen nou net de kansen om het bedrijfsformat naar jouw hand te zetten.
Truc 1 zet het bedrijfsformat naar jouw hand – pas je kopjes aan
Pas je kopjes aan en zet de kern erin. Van het woord probleem of aanleiding ga ik weinig uit mijn dak. Ik blijf rustig op mijn stoel zitten en klik een andere tekst aan. Maar als daar staat probleem: onze teksten zijn te lang, dan denk ik: kijk, nu hebben we het ergens over. Mijn interesse is gewekt en ik lees de tekst.
Staat er dan ook nog als kopje verderop aanleiding: ons archief puilt uit. En als kopje oplossing: digitaliseren of piramideschrijven. Nou dan ben ik geprikkeld en ben ik benieuwd naar de manier waarop je gaat digitaliseren of piramideschrijven. De rest sla ik waarschijnlijk over, maar de vraag is of dat erg is.
Dit soort scangedrag vertoont elke lezer, zeker als hij of zij de tekst leest vanaf een beeldscherm. Ook jouw manager.
- ‘Ja maar ik wil dat iemand mijn tekst echt leest,’ geven cursisten soms als reactie.
- Mijn vraag is dan: ‘Waarom? Wat is je doel?’
- ‘Dat mijn boodschap overkomt.’
- ‘En dat je tekst daarna pas in een la verdwijnt of in de cloud. Als de boodschap is gelezen.’
Truc 2 zet het bedrijfsformat naar jouw hand– maak een piramide in je paragraaf of alinea
Kopjes naar je hand zetten dus. Vind je dit te heftig? Een te grote inbreuk op de formats? Of durf je het gewoonweg niet? Dan is er nog een manier om je tekst binnen het format te houden en tóch beter te maken. En dat zit in de piramide.
Gebruik de opbouw van je paragraaf of alinea en zet in de eerste zin wat het belangrijkst is van je tekst. Dat scheelt jou en je lezer tijd. Dan weet je lezer namelijk direct wat je wilt zeggen. Een voorbeeld.
Probleem
Onze teksten zijn te lang. Dat merken we aan onze klanten. We sturen offertes en tijdens het gesprek dat daarop volgt, blijkt dat ze de teksten niet goed hebben gelezen. Ook merken we dat… etc
In de eerste zin staat de kern en dat leest prettig. Dit is een piramide op alineaniveau. Lees meer over piramideschrijven.
Kortom, denk aan je lezer. Ook binnen een vast format
Kortom, ook binnen een vast format kun je rekening houden met je lezer. Dat doe je door de piramide te gebruiken in je kopjes of in de eerste zin van een paragraaf of alinea.
Interesse in schrijftraining of schrijfcoaching?
- Bekijk schrijftraining
- Bekijk schrijfcoaching
- Neem direct contact met me op op 06-18330056
- Mail me op post@puntann.nl.
Heb je een vraag of opmerking over dit blog, over standaard formats? Plaats een commentaar of neem contact met me op. Ik ga graag in gesprek!
Hartelijke groeten van Anneke