Framing is de manier waarop je je boodschap brengt, hoe je het kader aanbrengt. En dat kader bepaalt hoe overtuigend jij bent, hoe groot je overtuigingskracht is. Framing is dus belangrijk. Je kunt framen in alle communicatie: je framet een boodschap die je mondeling overbrengt en een boodschap die je schriftelijk overbrengt. Ik zal het voordoen.
Stel dat je op je werk bent en je wilt dat een collega iets voor je doet. Je wilt bijvoorbeeld dat hij een pakketje voor je ophaalt. Dan zijn er heel veel manieren waarop je dit kunt vragen. Je loopt bijvoorbeeld naar hem toe en vraagt: “Henk, wil jij voor het dit pakketje ophalen?” In deze zin is sprake van geen of neutrale framing.
Je kunt je vraag ook negatief framen en zeggen: “Henk, er moet een pakketje opgehaald worden, want ze waren het vorige week alweer vergeten te sturen. Wil jij dat doen, want ik heb het druk en ik moet echt door?”
Tot slot kun je je vraag positief framen. “Henk, ik heb twee cadeautjes voor je. Een uitdaging en gratis lichaamsbeweging. Alleen maar voordelen vandaag. Om je cadeautjes te ontvangen vraag ik je om een pakketje voor mij op te halen. Wil je dat voor me doen?”
Is positief framen altijd het meest overtuigend?
In bovenstaande situatie kun je je wel voorstellen met welke manier van framen je het meest overtuigend bent. Dat is de positieve framing. Toch gebruiken politici vaak negatieve framing om gehoord te worden. Kutmarokkanen is daar een voorbeeld van. Dit woord vat het standpunt samen van Rob Oudkerk over deze bevolkingsgroep.
Terug naar framen als middel om te overtuigen met je tekst. De meest effectieve manier van framing is om beelden te gebruiken in je tekst. Ik doe het voor met het pakketje. We beginnen met negatief framen met een beeld. Daarna frame ik positief met een beeld.
Negatieve en positieve framing met beeld – wat vind jij overtuigend?
Hieronder frame ik de vraag om het pakketje op te halen. Eerst met een negatief beeld en daarna met een positief beeld.
“Henk, stel je jezelf voor over 20 jaar. Dik en vadsig. Dat komt doordat je in je leven te weinig beweging had. Ik geef je nu de kans om dat beeld bij te stellen, om wél te bewegen. Ik heb namelijk een vraag voor je: wil jij voor mij een pakketje ophalen?”
“Henk, stel je jezelf voor over 20 jaar. Je bent nog steeds strak en sportief. Hoe dat komt? Met de hulp van je collega’s beweeg je lekker veel. En in dat kader heb ik nu een vraag voor je: wil jij voor mij een pakketje ophalen?”
Hoe pak je het zelf aan: overtuigend framen? 3 tips
Bedenk voor jezelf welke boodschap je wilt uitdragen. En stel dat je wilt overtuigen, op papier of mondeling: bedenk vooraf hoe je je boodschap gaat framen.
Tip 1 Bedenk een beeld dat precies datgene uit jouw boodschap naar voren brengt, waarvan jij vindt dat het aandacht moet krijgen.
Tip 2 Herhaal je frame door je hele (gesproken of geschreven) tekst heen.
Tip 3 Eenmaal een frame gekozen? Gebruik altijd hetzelfde frame, want anders gaan ze met elkaar concurreren. Wees dus niet té creatief.
Meer weten?
- De laatste tip heb ik losjes gebaseerd op 2 collega-framers. Op hun website vind je meer tips over framen: check Taalstrategie.
- Hoe zat dat ook alweer met die Kutmarokkanen? Lees het artikel uit 2012 op nu.nl over deze uitspraak van Rob Oudkerk.
- Of luister het lied van Raymzter over Kutmarokkanen. Dit woord werd een soort geuzennaam, oftewel: Raymzter heeft dit frame gereframed en er een positief frame van gemaakt.
Veel plezier en succes met (mondeling of schriftelijk) communiceren!
wat een leuke tip!
Dankjewel Annewiek,
Welke tip bedoel je precies?