Allereerst, wat is het? Framing is de manier waarop je je boodschap brengt, hoe je het kader aanbrengt. En dat kader bepaalt hoe overtuigend jij bent, hoe groot je overtuigingskracht is. Ik kom zo met voorbeelden.
Wanneer frame je? Je kunt framen in alle communicatie: bijvoorbeeld een boodschap die je mondeling overbrengt en een boodschap die je schriftelijk overbrengt. Je kunt ze allebei framen. Ik zal het voordoen.
Stel dat je op je werk bent en je wilt dat een collega iets voor je doet. Je wilt bijvoorbeeld dat hij een pakketje voor je ophaalt. Dan zijn er heel veel manieren waarop je dit kunt vragen. Je loopt bijvoorbeeld naar hem toe en vraagt: “Henk, wil jij voor het dit pakketje ophalen?” In deze zin is sprake van geen of neutrale framing.
Overtuigen met negatieve of positieve framing – hoe dan?
Je kunt je simpele vraag ook een kader geven. Bijvoorbeeld door deze negatief te framen en te zeggen: “Henk, er moet een pakketje opgehaald worden, want ze waren het vorige week vergeten te sturen. Wil jij dat doen, want als dit pakketje ontbreekt, hebben we niet de nieuwe aansluitingen voor Teams. En dan loopt onze vergadering volgende week in de soep.”
Wat heb ik gedaan? Ik heb hierboven een negatief toekomstbeeld neergezet, een negatief kader. Wat er gebeurt als Henk het niet doet, de actie die ik van hem vraag. Negatieve framing, is die nu helder voor je?
Tot slot kun je je vraag positief framen. “Henk, ik heb twee cadeautjes voor je. Een uitdaging en gratis lichaamsbeweging. Alleen maar voordelen vandaag. Om je cadeautjes te ontvangen vraag ik je om een pakketje voor mij op te halen. Wil je dat voor me doen?”
Wat heb ik gedaan? Ik heb twee positieve toekomstbeelden neergezet voor Henk zelf. Natuurlijk had ik ook het positieve beeld kunnen gebruiken voor de afdeling, van een flitsend verlopende vergadering omdat er een strak nieuw apparaatje staat. Het apparaatje dat nu in het pakketje zit.
Is positief framen altijd het meest overtuigend?
In bovenstaande situatie kun je je wel voorstellen met welke manier van framen je het meest overtuigend bent. Dat is de positieve framing. Toch gebruiken politici vaak negatieve framing om gehoord te worden. Kutmarokkanen is daar een voorbeeld van. Dit woord vat het standpunt samen van Rob Oudkerk over deze bevolkingsgroep.
Terug naar framen als middel om te overtuigen met je tekst. De meest effectieve manier van framing is om beelden te gebruiken in je tekst. Ik doe het voor met het pakketje. We beginnen met negatief framen met een beeld. Daarna frame ik positief met een beeld.
Negatieve en positieve framing met beeld – wat vind jij overtuigend?
Hieronder frame ik de vraag om het pakketje op te halen. Eerst met een negatief beeld en daarna met een positief beeld.
“Henk, ik heb een vraag voor je. Maar eerst, stel je iemand voor 20 jaar ouder dan jij. Diegene heeft bijna geen beweging. Hij of zij zit op de bank en drukt op de knopjes van de afstandsbediening. Ik geef je nu de kans om anders te worden dan deze persoon. Jij kunt wél bewegen. Ik heb namelijk de volgende vraag voor je: wil jij voor mij een pakketje ophalen?”
Hier heb ik het negatieve toekomstbeeld gebruikt als prikkel. Gaan we nu naar dezelfde situatie waarin we willen dat Henk het pakketje ophaalt.
“Henk, ik heb een vraag voor je. Kom ik zo op. Stel je eerst voor dat wij elkaar over 20 jaar tegenkomen. Naast elkaar lopen wij de een stukje op. Het is een hardloopwedstrijd. Je bent nog steeds strak en sportief. Hoe dat komt? Met de hulp van je collega’s beweeg je lekker veel. Dus heb ik nu een vraag voor je: wil jij voor mij beneden een pakketje ophalen?”
Hoe pak je het zelf aan: overtuigend framen? 3 tips
Bedenk welke boodschap je wilt uitdragen. En stel dat je wilt overtuigen, op papier of mondeling: bedenk vooraf hoe je je boodschap gaat framen.
Tip 1 Bedenk een beeld dat precies datgene uit jouw boodschap naar voren brengt, waarvan jij vindt dat het aandacht moet krijgen.
Tip 2 Herhaal je frame door je hele (gesproken of geschreven) tekst heen.
Tip 3 Eenmaal een frame gekozen? Gebruik altijd hetzelfde frame, want anders gaan ze met elkaar concurreren. Wees dus niet té creatief.
Meer weten?
- De laatste tip heb ik losjes gebaseerd op 2 collega-framers. Op hun website vind je meer tips over framen: check Taalstrategie.
- Hoe zat dat ook alweer met die Kutmarokkanen? Lees het artikel uit 2012 op nu.nl over deze uitspraak van Rob Oudkerk.
- Of luister het lied van Raymzter over Kutmarokkanen. Dit woord werd een soort geuzennaam, oftewel: Raymzter heeft dit frame gereframed en er een positief frame van gemaakt.
Veel plezier en succes met (mondeling of schriftelijk) communiceren!