Weet jij eigenlijk wat een schrijftrainer is? Ik ben er één. En weet je wat een schrijftrainer doet? Aan de hand van 9 problemen met schrijven, lees je hoe ik specialisten leer helder te communiceren, zodat ze meer verkopen. Ik ben benieuwd of je de problemen herkent!
1 Je bent specialist in je vak en je loopt over van kennis
Je zit al een tijd in het vak, je hebt veel kennis opgebouwd en je weet veel. Zoveel dat je al snel op een te hoog beginniveau zit. Een schrijftrainer zit nooit op hetzelfde niveau als jij en dat is een voordeel. Met de opmerkingen van de schrijftrainer kun je een helder kader scheppen voor je lezer. Die vaak veel minder weet dan jij.
2 Je schrijft je tekst op in de volgorde waarin je je onderzoek of proces doorloopt
Voor je gaat schrijven, doorloop je een heel proces. Je schrijft een advies. Voor je het advies hebt of een uitkomst weet, doe je onderzoek. De meeste mensen schrijven op die manier ook hun tekst op. Ze gaan van methode en achtergrond naar mogelijke scenario’s en komen dán pas met hun conclusies.
Deze volgorde is onprettig voor je lezer. Die moet je tekst meerdere keren lezen voor hij begrijpt wat je boodschap is. Of hij zoekt zich een ongeluk. De schrijftrainer biedt uitkomst. Voor je het weet, heeft zij je boodschap ontcijferd en zet jou op het juiste spoor met schrijven. Resultaat: je lezer begrijpt jouw tekst in één keer.
3 Je weet niet precies wat je wilt zeggen. Dus begin je maar gewoon te schrijven
Is dit je strategie? Dan kun je een oeverloos schrijfproces verwachten. In de revisie blijf je maar schrappen en herordenen. De schrijftrainer biedt uitkomst. Zij vraagt door en maakt je boodschap en je tekst SMART. En dat doet zij vóór je gaat schrijven.
Als dit echt je strategie is, dan weet je niet wat je meemaakt. De nieuwe aanpak maakt jouw schrijfproces ineens toch een partij efficiënt en effectief! En dit zeg ik niet zomaar, ik zie het elke keer gebeuren in trainingen. De verrassing en verbazing van deelnemers is groot en ineens krijgen de woorden time management ook betekenis rond het schrijfproces.
4 Je twijfelt over wie precies je doelgroep is
Wie voor iedereen schrijft, schrijft voor niemand. En als jij niet weet wie je doelgroep is, dan schrijf je voor iedereen. De schrijftrainer vraagt door. Naar je doelgroep, naar hun drijfveren, problemen en idealen. Zodat je zelf een beter beeld krijgt van je lezer. De volgende keer dat je die pen pakt, weet je gewoon hoe je je lezer gaat bespelen.
5 Je doet maar wat. Tekst structureren, maar hoe dan?
Geldt dit voor jou en heb je geen idee hoe je een slimme structuur maakt voor een tekst? Dan kan de schrijftrainer je helpen. Elke tekst vraagt om een andere structuur. Toch is de basisstructuur van veel soorten teksten gelijk. Je tekst vraagt om een piramidestructuur. De punt van de piramide is de kern van je tekst en die zet je bovenaan. Alleen wervende teksten en wetenschappelijke teksten zijn anders opgebouwd. Resultaat: houvast en helderheid in structuur.
6 Je hebt moeite om je ideeën bij elkaar te brengen tot één geheel
Je hebt allerlei losse ideeën en je vindt het lastig om daar een complete tekst van te maken. De schrijftrainer biedt uitkomst! Er zijn een aantal technieken om je brainstorm van losse ideeën om te zetten in een mooie basisstructuur voor je tekst. Eén van deze technieken is de mindmap. Veel cursisten vinden dit een geweldige techniek. Resultaat: je ideeën worden worden de basis van je tekst.
7 Sluit je structuur wel aan bij je medium?
Papier en online zijn anders, het ene sociale medium is het andere niet. Zo verschilt Facebook fundamenteel van Twitter. Elk medium heeft zijn eigen kenmerken. Belangrijk is de lengte van de zinnen en de hoeveelheid beeld die je gebruikt.
De schrijftrainer helpt jou om te schrijven voor het juiste medium. Wil je veel aandacht krijgen voor je boodschap? Dan zijn ook de momenten van publicatie op de verschillende kanalen belangrijk. Check in deze tool in elk geval of je tekst geschikt is voor online (scroll naar beneden voor het tekstvak).
8 Je hebt moeite om je boodschap mooi te verpakken
Je kunt je boodschap op vele manieren verpakken. De schrijftrainer beschikt voor die verpakking over een hele toolbox. Helder schrijven is namelijk niks anders dan de juiste vorm kiezen. Afhankelijk van jouw doel kies je de verpakking.
Wil je verleiden? Dan kies je voor storytelling met een pakkend verhaal. Wil je dat jouw lezer je advies opvolgt? Dan bouw je urgentie in voor je lezer zodat hij toch echt jouw advies moet opvolgen. Resultaat: je snapt dat je met de juiste vorm jouw inhoud beter naar voren brengt. Schrijven is niks anders dan de beste vorm kiezen.
9 Informatief schrijven lukt wel, maar je wilt overtuigen. Hoe dan?
Hoe te overtuigen? Overtuigen lukt je door de juiste snaar te raken bij jouw lezer. Met argumenten, de opbouw van je argumenten. En met de juiste toon. Want we kiezen uiteindelijk op gevoel ergens voor, terwijl we achteraf de redenering vertellen. De schrijftrainer helpt jou om een overtuigende tekst te schrijven. En de juiste snaar te raken bij je lezer.