‘Ik ben op zoek naar meer creativiteit in mijn tekst.’
Ze fronst haar wenkbrauwen. Dan kijkt ze weg en duikt weer achter de laptop. Met een collega-copywriter ben ik aan het werk bij haar thuis. We zitten met zijn tweeën aan een lange tafel. Ons groepje van 6 vrouwen heet Home Office en we werken afwisselend bij de een of bij de ander thuis. Vandaag zijn we met zijn tweeën.
De energie die van haar afkomt, is ongelijkmatig. Ze kijkt verbeten, er trilt iets rond haar mond. Soms stopt ze ineens met typen. Maar dat hoort bij het schrijfproces, denk ik dan. Ondertussen schrijf ik facturen en ontwerp ik een training voor de week erop.
‘En ik weet dat er gevoel in mijn tekst moet. Maar hoe?’ verzucht ze terwijl haar blonde haar steeds warriger wordt.
Ze schrijft teksten voor vakantiewoningen in de verhuur. Recentelijk is ze gestart als copywriter en ze wil haar toolbox bijvullen. Ze wil duidelijk meer schrijftechnieken leren. Op dit moment lijkt het wel of de uitspraak Wie schrijft dit blijft bezig voor haar is uitgevonden.
Maar gelukkig, op dat moment legt ze haar spullen neer en schuift ze het toetsenbord van zich af. ‘Zullen we lunchen?’ vraagt ze vrolijk. Zo ken ik haar weer.
Aan het eind van de dag leen ik haar twee boeken over schrijven. Een daarvan is het boek de Plakfactor, dat gaat over sticky stories en concepting. Verhalen die blijven plakken en conceptdenken zijn belangrijk voor creatieve tekst.
Een concept bestaat onder andere uit de manier waarop je je boodschap verpakt. En voor die verpakking kiezen bedrijven op hun websites en in hun folders vaak de meest saaie manier van verpakken: ze zetten de USP’s neer, de unique selling points. Ik vind dat jammer, omdat er veel meer manieren zijn om je product te verpakken.
Misschien ontgaat je wat ik bedoel met USP’s. Ik zal je helpen en het USP-rijtje voordoen voor mijn workshop creatief schrijven voor smakelijkere tekst. Kom ook naar deze workshop, want (dit zijn de USP’s):
- het is in een kleine groep en je krijgt veel aandacht
- je krijgt 2 trainers voor de prijs van 1
- je leert beeldend schrijven en past dit direct toe
- inclusief lunch
- inclusief creatieve opdrachten
Een herkenbaar type rijtje. Maar er zijn zoveel meer manieren om je product op een leuke manier aan te prijzen. Marieke en ik hebben natuurlijk ook een verpakking gekozen voor onze training.
Lees onze trainingstekst en haal onze verpakking eruit (we gebruiken onder andere visualiseren). Wil je nog veel meer leren over het creatiever maken van je tekst? Dan ben je van harte welkom in onze workshop op 7 februari!
Veel schrijfplezier,
Anneke
Heb je een reactie? Zet hem hieronder, ik hoor het graag!