Een veel door mij gebruikte methode is verliesaversie: het verlies benoemen dat mensen leiden als ze jouw product of dienst NIET kopen. Zodra mensen dit verlies voelen, zullen ze 2.5 keer sterker reageren dan als zij de positieve variant voorgeschoteld krijgen. Dit geldt niet alleen voor tekst. Het geldt ook voor salespresentaties.
Een ondernemer die deze verliesaversie heel goed liet zien, is grafisch ontwerpster Shahrzad. Bij de Open Coffee in Houten toonde zij tijdens een presentatie alle randvoorwaarden en dus mogelijke problemen voor een grafisch ontwerp.
Let op je lettertype – past het bij je en straalt het uit wat jij uit wilt stralen? Heb je wel gelet op de kleuren van je logo en je site? Veel mensen kiezen zomaar iets. “Ik ook,” dacht ik nog. En ik werd acuut hebberig: ik wilde à la minute een nieuw logo. Een compliment voor Shahrzad!
De ondernemer vormt zelf de oplossing van het aangedragen probleem. Kleuren, lettertypes, uitstraling. Zij is de ontwerper die dit allemaal weet. Ik ben de tekstschrijver die puntig opschrijft wat de opdrachtgever niet zelf kan.
Online Commitment
Nu heb ik een tweede en een derde methode geleerd voor online commitment. Online heeft iedereen haast, dus zoek je zo snel mogelijk aandacht en commitment. Dat commitment krijg je van je klanten als ze eerst toestemming geven. Zelfs een cookiesknop zorgt voor meer betrokkenheid. Dat is de tweede methode voor meer online commitment. De redenen voor meer online commitment.
De derde methode voor meer commitment is: niet je USP’s (Unique Selling Points) onder elkaar zetten en in beeld slingeren wat je doet. Nee, je wilt het iemand zelf laten ontdekken door je bezoeker zelf iets te laten samenstellen. Als mensen het zelf bedenken, blijft het veel beter hangen. Lees meer over zelf ontdekken in teksten in The Wheel of Persuasion.
En dan de grote keuze. Welke tekst werkt beter?
Cursus of Workshop
Woorden
Pen
Papier
Veel vaker een laptop
Geen hyves
WebWaardig
Kies je links of rechts? Laat me weten welke tekst er beter bij je binnenkomt! En als je opmerkingen/aanvullingen hebt: graag! photo credit: *Leanda via photopin cc
4 gedachten over “Hoe krijg je meer online commitment?”
#blog http://t.co/rJrQQyNceo
over meer online commitment http://t.co/rJrQQyNceo
Ik koos links.
Omdat het groter was en rechts niet te lezen viel 🙂
Later wel… nadat je de vraag stelde.
Wat een mooie inspirerende blog weer.
Fijn weekend!
Hanneke
Dankjewel Hanneke, Tom was voor de andere, meer reacties heb ik nog niet. Wat moet ik nou doen 😉 ? Aargh! Ik ben trouwens al de hele dag gezond aan het eten, dankzij jou!