“Opzij, opzij, opzij
Wij zijn haast te laat.
We hebben maar een paar minuten tijd.”
Deze tekst van Herman van Veen geldt ook voor websites. We willen snel vinden wat we zoeken. Anders gaan we naar een andere site.
F-site
Want we lezen webpagina’s in een F-vorm. Ofwel we scannen. Dat is de reden dat hierover, erbij en andere vage verwijswoorden in webtekst taboe zijn. Zie F-vorm van websites.
Oplossing
Helderheid houdt bezoekers vast. Helderheid in indeling van de site, in tekst en doel van de site. Helderheid per pagina. Ook google houdt van een helder onderwerp per pagina.
Verder zijn er marketingtrucs die werken, zoals 1: vele anderen gingen u voor. Bijvoorbeeld: al 500 kaartjes verkocht. Truc 2: een tijdslimiet. Bijvoorbeeld: u heeft nog tot 20:00 om te bestellen. Na 20:00 verloopt uw korting. Pure angst als drijfveer voor conversie.
Waar we content plaatsen, is belangrijk door die F-vorm. Van het lezen in een F-vorm heb ik alleen een plaatje. Ik zoek nog een filmpje om dit te kunnen laten zien tijdens workshops ‘schrijven voor internet’. Liefst een filmpje van onderzoek met eyetrackers. Wie-o-wie? En de mening is nu dat bezoekers websites scannen in een z-vorm. Weet iemand daar meer van?