Datum

Hoe geef je sfeer aan je tekst?

Knapperige croissants aankoopemotieOnderstaande tekst komt uit mijn boek dat op 5 juli verschijnt, uit hoofdstuk 3 De teksten op je website. Als voorbeeld gebruik ik een bakker die zijn diensten aanbiedt en daar goede webtekst voor schrijft. Hoe breng je sfeer in je tekst voor de juiste emotie?

Aankoopemotie 1: sfeervolle tekst

Mensen kopen op gevoel. Je kunt je tekst sfeer en meer gevoel meegeven door bijvoeglijk naamwoorden te gebruiken. Als je je nu afvraagt wat dat ook alweer zijn: heel goed! Je kunt een goed gevoel oproepen met een tekst als:

Onze croissants zijn knapperig en dagvers. Met deze goudbruine croissants kies je voor kwaliteit en laat je zien dat je staat voor genieten, een duurzaam product en een rijk bourgondisch leven.

Weet je het alweer? Knapperig, goudbruin en duurzaam zijn een paar van de bijvoeglijk naamwoorden in bovenstaande tekst. Het zijn woorden die je gebruikt om een sfeer neer te zetten. In een literaire tekst gebruik je ze vaak juist gematigd, omdat je dan wilt dat je lezer zijn eigen invulling geeft.

Boos zat hij aan tafel.

Als ik bovenstaande zin lees in een boek van Verhulst, dan ben ik zeer teleurgesteld. Liever lees ik iets als: Aan de tafel waaraan hij zat ontbrak enig houtwerk. Waar het gebleven was, wist hij niet, soms had hij een aanval en dan sloeg hij. Meubels versplinterden gewoonweg in zijn omgeving. Ook op dit moment bestond er een bepaald risico op versplintering.

Als lezer vul ik zelf in dat de persoon aan tafel boos is. En dat is precies wat ik wil doen als ik een goed boek lees, waarin ik met aandacht lees. Heel anders dan bij aankopen.

Bij aankopen beslissen mensen op grond van hun emotie. Copywriters en anderen in het reclamevak weten dit en gebruiken deze kennis en zetten de juiste bijvoeglijk naamwoorden in.

Bekijk de inhoudsopgave van mijn boek en de suggesties voor een titel.

photo credit: longhorndave via photopin cc

1 gedachte over “Hoe geef je sfeer aan je tekst?”

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer lezen