Datum

Aansluiten bij je lezer, best belangrijk, want een algemene tekst is voor niemand. Kun jij het?

Vandaag merkte ik het weer: ik sta echt voor inhoud. Ik gaf een workshop bloggen bij een opdrachtgever. De directeur heette ons welkom en leidde mijn training in. Iedereen zat in een kring om haar heen, ik zat ertussen.

En voordat ik mezelf had voorgesteld, sprong ik op van mijn stoel en haakte ik in op haar woorden. Want ook haar organisatie heeft een website en ze gaf aan dat er drie groepen zijn voor wie ze schrijft. In volle energie riep ik iets als: ‘Dat kán dus niet.’

‘Je moet echt kiezen voor wie je je website of je nieuwsbrief schrijft.’ Naar de groep en haar zei ik op zachtere toon: ‘Vinden jullie het goed als ik maar gewoon begin? Ik ben een echte vakidioot en daarom moet ik gewoon reageren.’ De groep vond het prima. En zij gelukkig ook.

Lezergericht schrijven; wie is je lezer?

Maak een keuze voor je lezer. Weet je wat het is: als jij – en ook je bedrijf – een heldere keuze maakt voor de lezer, dan kunnen de anderen over de schouder meelezen. Ze begrijpen voor wie je het schrijft door de manier van aanspreken en door de voorbeelden.

Nu even concreet! Neem eens een tijdschrift als voorbeeld. Je kunt een lezer herkennen. De lezer van tijdschrift de Viva is een vrouw van tegen de 30 met veel hobby’s en nog veel meer vriendinnen. Ze is bijvoorbeeld dol op high tea’en en op creatieve hobby’s, ze houdt van ontspanning en ze let ook nog eens op haar gezondheid.

Een algemene tekst is voor niemand

Al val je in een andere leeftijdscategorie of ben je man, dan nog is het grappig om eens te kijken op www.viva.nl. De persoon voor wie het bedoeld is, herken je direct. En dat maakt alles gericht. En leuk om te lezen.

Elke goede tekst richt zich op de lezer. Doen de journalisten van de Viva dat niet, dan krijg je teksten als: Is er sprake van een leuke hobby, dan is het mogelijk om beter te worden in die hobby met een cursus. Dit is wat ik vaak zie bij bedrijven die geen keuze hebben gemaakt. Een algemene tekst is voor niemand.

Schrijf je binnen je bedrijf het soort teksten als de zin hierboven, dan zoek ik jou! Je kunt namelijk van mij leren. En van mijn collega Marieke. Wij geven samen een training Creatief Schrijven voor Smakelijkere tekst. Ben jij communicatie- of marketingmedewerker of heb je schrijven als bijtaak? Dan ben je van harte welkom op 4 juli in Rotterdam!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
lezen