Datum

Hoe werkt google analytics?

Meten is weten. Sommige lezers zullen schudden van genot als ze deze zin lezen, anderen zullen denken: ‘ja dat haat ik dus.’

Ik ken beide typen reacties als oud-student scheikunde én Nederlands en ik wil je meenemen.

Want iedereen doet alles op internet en laat sporen na. Je zit op facebook, google plus, twitter, LinkedIn en daar zet je van alles neer. Maar.. hoe trek je de meeste en de juiste mensen? Wat is strategisch?

Op naar Google Analytics. Er is één pagina die laat zien waar je bezoekers vandaan komen. Kijk maar:

verkeersbronnen google analytics3

Sociale media als uithangbord

In de ronde figuur bovenaan zie je dat een derde van de bezoekers afkomstig is van zoekverkeer, een derde is direct verkeer en een derde is verwijzingsverkeer. Naar dat verwijzingsverkeer kijken we op deze pagina.

En je ziet het zelf, de meeste bezoekers komen via facebook, dan via twitter, vervolgens via LinkedIn en nog een paar via mobiel facebook.

Hoe kom je op deze handige pagina terecht? In Google Analytics heb ik in het linkermenu geklikt op het woord verkeersbronnen. Zie onderstaande afbeelding.

menu linkerkant google analytics

Dan de marketingstrategie.

Nu hou ik facebook, LinkedIn en twitter bij. Dat kost tijd. Stel nou dat ik minder tijd krijg, dan is de beslissing duidelijk: ik zal blijven facebooken om mijn bezoekers op de hoogte te houden. En ja, dat is strategisch voor mijn consumentklanten, want de meeste daarvan zitten op facebook.

En ja, ik zal ook blijven LinkedInnen, de meeste businessklanten zitten namelijk daar. En ze lezen mijn posts, merk ik. Twitter zal bij tijdgebrek het eerste zijn dat eruit vliegt. Maar twitter vind ik dan weer zo leuk, omdat het zo talig is. Voorlopig nog even alle sociale media 🙂

Meet jij je website en heb jij een strategie?

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer lezen