Dit blog is deel 1 uit de serie Don’t make me think. Lees de achtergrond van de serie Don’t make me think.
Marketingnamen
CEO, KPI’s, ROI, leads. Termen die ik vaag ken en die me daardoor ook weer niets zeggen. En HP Expert One. Weet jij wat het is?
Voor Hewlett-Packard heb ik de webtekst verbeterd van HP Education, het onderdeel van Hewlett-Packard dat trainingen aanbiedt. Hun menu heb ik leesbaarder gemaakt. De interne marketingtermen in het menu heb ik vervangen door begrijpelijke woorden, zoals aanbiedingen en zoek een training.
Dit project is drie jaar geleden en als ik op de site kijk, staat er helaas weer een interne marketingnaam: HP ExpertONE. Zie onderstaande afbeelding.
Ik weet dat Hewlett-Packard vast zit aan een corporate website, maar toch.. HP ExpertOne.. ik vraag mij al een paar dagen af wat het is, maar ik ga het niet uitzoeken.
Klare taal wil ik! Interne marketingnamen vallen daar niet onder, wat Krug in hoofdstuk 1 terecht aangeeft. Interne marketingnamen zijn vaak zeer populair bij grote bedrijven, zoals Hewlett-Packard. Haal ze weg en denk aan je klant!
Kortom: Don’t make me think!
Gebruikt jouw organisatie ook dit soort marketingtermen? Je kunt mij inschakelen voor een training of voor het aanpakken van de webtekst. Of geef een voorbeeld. Dan denk ik met je mee over een alternatief.