Hoe je een offerte schrijft die werkt en waarom schrijven net praten is

‘Ik word vaak afgewezen.’offertes schrijven

‘Oh..’

‘Ja, niet op dates, maar met offertes. Gek word ik ervan!’

‘Snap ik.’

Niks zo vervelend als voorstellen schrijven die blijven liggen

Je kunt het sturen van een voorstel vergelijken met contact maken met een ander. Het verschil is alleen dat de ander nu direct de ogen neerslaat. Hij kijkt je niet aan en luistert maar half naar je. Vervolgens krijg je een halfslachtig antwoord. ‘Oh ja sorry, ja we doen het toch niet.’

Ik doe toch zo mijn best voor die klant

‘Tja, ik heb met ze gebeld en de klant uitgehoord alsof ik rechercheur ben,’ zegt kennis C.

‘En na je offerte hoor je niks meer?’ zeg ik.

‘Nee. Al heb ik precies opgeschreven wat de klant heeft beschreven.’

‘Hmm.’ Ik knik meelevend.

We schrijven wat af zonder ons doel te bereiken

We versturen mails waarop nooit antwoord komt. Met acties die nooit worden opgevolgd. In mijn mailgeschiedenis kan ik er zo een paar aanwijzen. En dan gaan we weer langs bij collega’s om het mondeling af te handelen. Uiteindelijk lukt dat. Maar oh wat kost het een tijd. En geld.

En bij offertes wordt dit pijnlijk duidelijk

Met collega’s kom je een eind met een grapje. En een lekker gesprek. Contact maken is prettig en heeft direct effect en zo los je die mails samen op.

Alleen.. offertes zijn afstandelijker. Dat maakt het lastiger.

‘Offertes zijn gewoon niet mijn ding’

En dan komen de excuses. pakkende teksten schrijven

‘Ik ben ook gewoon niet zo van het schrijven.’

‘En verkopen is best vervelend.’

‘Ja. Ik kan ook beter praten dan schrijven. Vanaf de wieg al.’

‘Klopt. En je weet nooit wie je tegenover je hebt in een offertetraject.’

Het is het begin van het einde

Op deze manier wordt het natuurlijk nooit wat tussen jou en offertes. De berg die het schrijven voor jou blokkeert, is ineens 1000 meter gegroeid. En dat is ontzettend jammer, want voor een goede offerten is één belangrijk ding nodig.

Ik heb nu 2 offertes uitstaan

Beide offertes zijn gecanceld. Maar mét complimenten over de kwaliteit en de inhoud. Bij de ene organisatie is de situatie veranderd. Intern gaat iemand een trainingstraject creatief schrijven volgen. En vervolgens gaat hij zijn kennis overdragen. Ik heb doorgevraagd op zijn trainingsskills. En zoals ik het begreep, heeft hij die trainingsvaardigheden en kan hij kennis overdragen.

Ook de andere offerte gaat niet door. ‘Ondanks ons prettige contact,’ mailde ze, ‘gaat iemand anders de training mindmappen geven.’

‘Op welke grond beslis je dan?’ mailde ik terug.

Daarna bleven we in gesprek en nu ga ik daar een training snellezen geven. Vanuit goed contact.

Ook in offertes kun je goed contact maken

Schrijven is net als praten. Goed contact geeft een leuker gesprek. Ook in een offerte kun je zorgen voor goed contact. Om contact te maken op papier hoef je alleen maar heel goed te luisteren. Luisteren aan de telefoon, in de voorgesprekken en per mail. En kijken. Kijken op de website van de organisatie, kijken naar je mogelijke klant.

Succes met offertes, met schrijven en veel plezier met contact maken!

Hartelijke groeten van Anneke

PS Natuurlijk kan ik je organisatie trainen in offertes schrijven. Neem contact met me op voor meer informatie.

Ik wil nog meer schrijftips.

Reageer op dit bericht

WhatsApp Heb je een vraag? App gerust!