U raakt uw Ford Focus kwijt als u geen 300 euro betaalt!
U moet 300 euro betalen omdat u met uw auto te hard heeft gereden.
Wanneer zou jij betalen? Bij de eerste of de tweede zin?
Waarschijnlijk zou je betalen als het gaat over je Ford Focus. In deze zin zit gevoel en de zin is concreet. Het gevoel is in dit geval het gevoel van gevaar. En het concrete is de Ford Focus in plaats van het minder concrete woord auto.
De basis voor goede copywriting
Deze twee ingrediënten zijn de basis voor goede copywriting. Een goede copywriter speelt altijd in op de emotie bij de lezer en hij maakt zijn tekst zo concreet mogelijk.
Veel overheden begrijpen dit nog niet. Hun teksten zijn vaag en algemeen en niemand weet precies wat hij moet doen. Behalve bij de Britse overheid. Zij speelt wel in op het gevoel van haar lezer. En dat levert resultaat op! Want rekeningen voor te hard rijden worden beter betaald dan vroeger. Lees hoe Britse copywriting zorgt voor betere betalingen.
Vaak is slimme copywriting wat bedrijven nodig hebben.
Toch ken ik een heel groot bedrijf dat op haar site 3 miljoen bezoekers per dag krijgt en dat alleen een marketeer in dienst heeft. Voor haar mails. Die ik zelf onmiddellijk delete.
Dat komt doordat deze mails weinig concreet zijn. Ze hebben een onduidelijke aanhef en er zitten meerdere boodschappen in de mails. Ook is alles zonder gevoel opgeschreven, superrationeel en dus saai.
3 miljoen bezoekers, een heel groot potentieel aan klanten.
Geen copywriter.
Ik noem geen namen, ik probeer dit bedrijf te overtuigen van mijn kunnen als copywriter.
Als het zover is, laat ik het je weten!
photo credit: Dominic Mercier via photopin cc