Hoe schrijf je een goede webtekst?

goede webtekst voorbeeld

Lieve lezer, je zoekt goede webtekst. Stel: je bent ondernemer en je wilt verkopen via je site. Dan zoek je verkooptekst. Of je wilt de beste tekst op sociale media. Meer likes is meer fans is meer verkoop.

En ook e-mailtekst is superbelangrijk. Want goede mails verkopen. Zo was ik laatst bij een masterclass en daar vertelde een ondernemer dat hij al zijn verkoop via LinkedIn doet. Gewoon met e-mails.

Allemaal webtekst. Maar wat is nou een goede webtekst? Lastig, want elk bedrijf is anders, elke website is anders en elke doelgroep is verschillend. Dat heeft allemaal invloed op de manier waarop je je salescopy schrijft.

Toch ga ik je helpen met een paar algemene regels. Ik geef je twee regels voor goede webtekst. En voorbeelden.

De eerste belangrijke vraag voor goede webtekst: waar is het voor?

Voor een webwinkel en de meeste sociale media kies je veel beeld en weinig tekst. Kijk maar naar Coolblue.

voorbeeld goede webtekst

Een paar losse kreten en verder alleen maar afbeeldingen. Dat werkt het best als je veel afrekenmomenten wilt hebben. Heel veel beeld dus in een webwinkel. En rake verkooptekst. Met woorden erin als gratis en beste. Dat zijn triggerwoorden. Maar dat is niet het enige. Coolblue graaft dieper en heeft goed nagedacht over de psyche van de mens.

Een belangrijke drijfveer van de mens is angst. In dit geval: de angst dat het product niet goed is. Of de angst dat we niet de juiste keuze maken. Daar speelt Coolblue op in met de garantie: gratis retourneren. Inclusief triggerwoord gratis.

Regel 1 Beeld is belangrijk in webtekst en de juiste salestekst is superbelangrijk.

Een voorbeeld van webtekst zijn je e-mails. Die bestaan meestal puur uit tekst. Hele belangrijke tekst. Zeker als je wil verkopen of als je wil dat iemand iets voor je doet.

E-mails zijn veranderd. Weet je nog hoe ze ooit waren? Bijvoorbeeld in het jaar 2000. Mails waren lang. Mensen schreven elkaar hele verhalen, alsof ze een brief schreven. Vrienden slingerden complete rondreizen in mijn mail. Oké dat was privémail.

Ook zakelijke mails zijn veranderd: denk aan je lezer met het onderwerp

Maar ook zakelijke mails waren toen langer dan tegenwoordig. Realiseer je goed dat ons gebruik van e-mail veranderd is. Ik kom vaak mensen tegen in mijn schrijftrainingen bij wie het kwartje nog niet gevallen is.

Met het jaar wordt onze aandacht minder. Deze verandering komt terug in hoe we de ideale subjecten van mails moeten schrijven. We kijken korter en gehaaster. Misschien lijkt het vanzelfsprekend. Maar ik wil je toch graag adviseren: gaat je mail over meer dan een onderwerp? Stuur twee mails of gebruik een tussenkop boven je nieuwe onderwerp.

En dat onderwerp? Gebruik voldoende woorden om te vertellen waar je mail over gaat. Bijvoorbeeld 5 woorden, liefst met de actie erin. Check je mailbox maar eens. Dit is de mijne:

voorbeeld goede webtekst

Zie je dat? Het onderwerp is kabel of het onderwerp is SR16005. Ja, ik weet wel waar die mails over gaan. Maar het mailtje met Woonruimtes aangeboden is veel helderder. Ik weet namelijk wat er met die woonruimtes is. Ze zijn aangeboden, dus blijkbaar kan ik ze huren. De actie staat erbij. Want wat moet ik doen met de kabel of met SR16005? Zet dat in het subject en het scheelt mij als lezer tijd. En frustratie.

Regel 2: maak je kop lang genoeg en zet de actie erin.

Je herkent het vast: heb je een keertje haast met het lezen van je mail. Dan mis je net die uitnodiging voor die foam party of die vette reis naar Ibiza onderin de mail. Fictieve voorbeelden, omdat ik me nu geen afschuwelijke missers kan herinneren. Maar ik weet zeker dat ik ze heb gehad 😉

Doe jouw lezer dat niet aan!

Stomen van lust? Je mindset tijdens het schrijven

Oké. We weten nu meer over webtekst. Dan de volgende stap. Wat wil je dat iemand doet na jouw tekst? Wil je dat hij iets ingewikkelds begrijpt of wil je dat je lezer gaat stomen van lust en dat hij jouw product koopt?

Wordt het een informatieve tekst en ga je iets ingewikkelds uitleggen? Neem die vriend of vriendin in je hoofd die er nog niets vanaf weet. Of misschien zelfs je moeder. Zo voorkom je dat je te veel verzandt in details. En houd je je vanzelf aan de hoofdlijnen. Gevolg is dat je tekst begrijpelijker is en vaker gelezen wordt.

Shake it baby en schrijf die goede webtekst!

Wil je een product of dienst verkopen en schrijf je een verkooptekst? Bedenk een hele fijne situatie met de leukste mensen die je kent. Bijvoorbeeld uit eten met je lover of een goede vriend of vriendin. Voel je enthousiasme en gebruik dit in je verhaal. Schrijf nu voor mij op hoe geweldig je product of dienst is!

Daar staan dan je teksten. Laat me weten waar ze staan, ik ben benieuwd of je iets aan dit blog hebt gehad! Aanvullingen? Graag! Wil je bovenstaande tips in de praktijk brengen? Ik help je graag met een scan van je website of blog. Mail me.

Share Button

Schrijfinspiratie of Schrijfhulp?

5 reacties

  1. Maar HOE dan? Hoe werkt dat dan? Op dit moment ben ik bezig voor @climbel1 Lees meer over goede webtekst. http://t.co/NXBSNggMDE

  2. Gut, dass Anneke mich daran erinnert: Voorbeeld goede webtekst http://t.co/DoDRzP1JpM via @puntann

  3. Goede webtekst, hoe dan? Lees verder: http://t.co/XzVacPy6H5 #blog #webtekst

Reageer op dit bericht