Meten is weten – meet met deze tool hoe leesbaar jouw tekst is
- Zijn jouw teksten goed leesbaar?
Het handige is: je kunt dit meten met een tool.
Schrijf je weleens:
- e-mails
- adviesrapporten of jaarverslagen
- blogs
- offertes of aanbestedingen
- verkoopteksten?
Voor al deze teksten geldt: maak ze leesbaar. En dan heb ik het niet over de opbouw, maar dan heb ik het over de zinnen. Lees hier meer over de opbouw van teksten.
Meet de leesbaarheid van je tekst met deze teksttool
De juiste vorm versterkt de inhoud. En aan die vorm kun je meten. Wil je weten hoe leesbaar jouw tekst is? Deze teksttool meet het voor je! Zet je tekst hieronder in het veld in en je ontvangt op 4 onderdelen de resultaten:
- lange zinnen
- moeilijke woorden
- lijdende vormen
- lay-out van je tekst.
Hoe werkt deze teksttool?
Zet je tekst in het tekstveld en klik op de knop verstuur. Dan zie je direct in beeld hoe je jouw tekst makkelijker leesbaar maakt. En je krijgt uitleg. Zekerheid: ik doe niks met jouw tekst, want ik heb genoeg teksten van mezelf. Dus: ga jij de uitdaging aan en bekijk je of jouw tekst voldoende leesbaar is? [onder de tool vind je tips voor de 4 onderdelen.]
Knip en plak hieronder jouw e-mail, blog of offerte
Tips voor leesbare tekst met deze 4 onderdelen
- Wil je leesbare zinnen maken?
Zinnen voor online zijn het best leesbaar met gemiddeld 12 woorden.
Voor op papier zijn ze gemiddeld 16 woorden.
- Woorden met meer dan 2 lettergrepen maken een tekst minder leesbaar. Ik zal het voordoen.
De mogelijkheid tot abonneren op modetijdschriften is voorhanden.
Beter is: je kunt je abonneren op een tijdschrift over mode. Minder lettergrepen is beter leesbaar.
- Lijdende vormen zijn zinnen met worden.
Bijvoorbeeld: Het tijdstip wordt besproken door de vergadering.
Beter is de actieve variant: De vergadering bespreekt het tijdstip.
- Voldoende wit in je tekst bepaalt of iemand jouw tekst wil lezen. Kijk maar naar deze website: https://www.leidenlawblog.nl en je ziet hoe je het NIET wilt.