Hoe schrijf je een goede webtekst? Gebruik deze 5 regels (en volg de minicursus)

goede webtekst voorbeeld

Goede webtekst schrijven? Lees onderstaande tips van Puntann en doe er je voordeel mee!

Webtekst is er in vele soorten en maten. Stel: je bent ondernemer en je wilt verkopen via je site. Dan zoek je verkooptekst. Of je wilt de beste tekst op sociale media. Meer likes is meer fans is meer verkoop.

En ook e-mailtekst is superbelangrijk. Want goede mails verkopen. Zo was ik laatst bij een masterclass en daar vertelde een ondernemer dat hij al zijn verkoop via LinkedIn doet. Gewoon met e-mails.

Alle tekst die online staat, heet webtekst. Maar wat is nou een goede webtekst? Lastig, want elk bedrijf is anders, elke website is anders en elke doelgroep is verschillend. Dat heeft allemaal invloed op de manier waarop je je salescopy schrijft.

Toch ga ik je helpen met een paar algemene regels. Ik geef je vijf regels voor goede webtekst. En voorbeelden. Maar eerst gaan we deze webtekst voorbereiden, we hebben een kader nodig voor we de vijf regels toepassen. In de minicursus leer je hoe je die vijf regels toepast. Veel plezier!

De eerste belangrijke vraag voor goede webtekst: waar is het voor?

Vraag 1: waar schrijf je de tekst voor? Dat bepaalt de verhouding tussen beeld en tekst. Voor een webwinkel en de meeste sociale media kies je veel beeld en weinig tekst. Kijk maar naar Coolblue.

voorbeeld goede webtekst

Deze site heeft een paar losse kreten en verder alleen maar afbeeldingen. Dat werkt het best als je veel afrekenmomenten wilt hebben. Heel veel beeld dus in een webwinkel. En rake verkooptekst. Met woorden erin als gratis en beste. Deze twee woorden zijn triggerwoorden. Maar dat is niet het enige. Coolblue graaft dieper en heeft goed nagedacht over de psyche van de mens.

Een belangrijke drijfveer van de mens is angst. In dit voorbeeld hebben bezoekers de angst dat het product niet goed is. Of de angst dat ze niet de juiste keuze maken. Daar speelt Coolblue op in met de garantie: gratis retourneren. Door deze garantie hoef je niet bang meer te zijn. Want Coolblue haalt deze angst weg. En dat helpt de lezer om te beslissen.

Regel 1. Beeld is belangrijk in webtekst met de juiste salestekst

Een ander voorbeeld van webtekst zijn je e-mails. Onderstaande adviezen gelden voor e-mails, maar als je goed leest, kun je ze ook toepassen op andere teksten. E-mails bestaan meestal puur uit tekst. Hele belangrijke tekst. Zeker als je wil verkopen of als je wil dat iemand iets voor je doet.

E-mails zijn veranderd. Weet je nog hoe ze ooit waren? Bijvoorbeeld in het jaar 2000. Mails waren lang. Mensen schreven elkaar hele verhalen, alsof ze een brief schreven. Vrienden slingerden complete rondreizen in mijn mail. Oké dat was privémail.

Regel 2. Denk aan je lezer in je subjectregel, ook in zakelijke mails

Maar ook zakelijke mails waren toen langer dan tegenwoordig. Realiseer je goed dat ons gebruik van e-mail veranderd is. Ik kom vaak mensen tegen in mijn schrijftrainingen bij wie het kwartje nog niet gevallen is.

Met het jaar wordt onze aandacht minder. Deze verandering heeft grote gevolgen. We kijken korter en gehaaster. Misschien lijkt het vanzelfsprekend. Maar het eerste dat je lezer ziet, is het subject of onderwerp van de mail.

In mijn minicursus kom ik met een voorbeeld. De minicursus vind je onder deze blogpost.

Regel 3. Maak je kop lang genoeg en zet de actie erin

Draaien we dit om: denk terug aan die keer dat je haast had met het lezen van je mail. Je hebt vast ook weleens informatie gemist die onderin de mail stond. Bijvoorbeeld toen je later de verhalen hoorde van die foam party waar iedereen was. Maar jij had per ongeluk dit deel van je mail gemist. Fictieve voorbeelden, omdat ik me nu geen afschuwelijke missers kan herinneren. Maar ik weet zeker dat ik ze heb gehad 😉

Doe jouw lezer dat niet aan! En jezelf ook niet, want je wilt dat de ander jouw boodschap leest en begrijpt.

In de minicursus vind je voorbeelden.

Regel 4. Denk aan je lezer. Voor wie schrijf je de webtekst en hoe schrijf je het op?

Oké. We weten nu meer over webtekst. Dan de volgende stap. Wat wil je dat iemand doet na jouw tekst? Wil je dat je lezer gaat stomen van lust en dat hij jouw product koopt of wil je dat hij iets ingewikkelds begrijpt?

Bij een informatieve tekst met een uitleg van iets ingewikkelds, zoals een softwaresysteem, weet je zelf vaak al te veel van het onderwerp af. Dat maakt het lastiger om aan een leek uit te leggen hoe jullie nieuwe softwaresysteem in elkaar zit.

Hoe je dit probleem oplost, vind je in de minicursus.

Regel 5. Verkooptekst schrijven? Gebruik de juiste mindset

Wil je een product of dienst verkopen en schrijf je een verkooptekst? Dat lukt alleen als je schrijft in de juiste mindset. In de minicursus hieronder leer je hoe je daarin komt. Veel plezier!

Let op: de bestelknop staat elke keer rechtsonderin. En vul je e-mailadres in in het laatste scherm, dat staat boven het product. Alles gratis 🙂

Ik wil nog meer schrijftips.

5 reacties

  1. Maar HOE dan? Hoe werkt dat dan? Op dit moment ben ik bezig voor @climbel1 Lees meer over goede webtekst. http://t.co/NXBSNggMDE

  2. Gut, dass Anneke mich daran erinnert: Voorbeeld goede webtekst http://t.co/DoDRzP1JpM via @puntann

  3. Goede webtekst, hoe dan? Lees verder: http://t.co/XzVacPy6H5 #blog #webtekst

Reageer op dit bericht

WhatsApp Heb je een vraag? App gerust!