Hoe schrijf je een goede webtekst?

goede webtekst voorbeeld

Goede webtekst schrijven? Lees uitstekende tips van Puntann en doe er je voordeel mee!

Stel: je bent ondernemer en je wilt verkopen via je site. Dan zoek je verkooptekst. Of je wilt de beste tekst op sociale media. Meer likes is meer fans is meer verkoop.

En ook e-mailtekst is superbelangrijk. Want goede mails verkopen. Zo was ik laatst bij een masterclass en daar vertelde een ondernemer dat hij al zijn verkoop via LinkedIn doet. Gewoon met e-mails.

Allemaal webtekst. Maar wat is nou een goede webtekst? Lastig, want elk bedrijf is anders, elke website is anders en elke doelgroep is verschillend. Dat heeft allemaal invloed op de manier waarop je je salescopy schrijft.

Toch ga ik je helpen met een paar algemene regels. Ik geef je twee regels voor goede webtekst. En voorbeelden.

De eerste belangrijke vraag voor goede webtekst: waar is het voor?

Vraag 1: waar schrijf je de tekst voor? Dat bepaalt de verhouding tussen beeld en tekst. Voor een webwinkel en de meeste sociale media kies je veel beeld en weinig tekst. Kijk maar naar Coolblue.

voorbeeld goede webtekst

Een paar losse kreten en verder alleen maar afbeeldingen. Dat werkt het best als je veel afrekenmomenten wilt hebben. Heel veel beeld dus in een webwinkel. En rake verkooptekst. Met woorden erin als gratis en beste. Deze twee woorden zijn triggerwoorden. Maar dat is niet het enige. Coolblue graaft dieper en heeft goed nagedacht over de psyche van de mens.

Een belangrijke drijfveer van de mens is angst. In dit geval: de angst dat het product niet goed is. Of de angst dat we niet de juiste keuze maken. Daar speelt Coolblue op in met de garantie: gratis retourneren. Je hoeft door deze garantie niet bang te zijn. Bijvoorbeeld voor het verliezen van geld. Want Coolblue haalt deze angst uitstekend onderuit. En dat helpt de lezer om te beslissen.

Regel 1 Beeld is belangrijk in webtekst en de juiste salestekst is superbelangrijk.

Een ander voorbeeld van webtekst zijn je e-mails. Onderstaande adviezen gelden voor e-mails, maar als je goed leest, kun je ze ook toepassen op andere teksten. E-mails bestaan meestal puur uit tekst. Hele belangrijke tekst. Zeker als je wil verkopen of als je wil dat iemand iets voor je doet.

E-mails zijn veranderd. Weet je nog hoe ze ooit waren? Bijvoorbeeld in het jaar 2000. Mails waren lang. Mensen schreven elkaar hele verhalen, alsof ze een brief schreven. Vrienden slingerden complete rondreizen in mijn mail. Oké dat was privémail.

Ook zakelijke mails zijn veranderd: denk aan je lezer in je subjectregel

Maar ook zakelijke mails waren toen langer dan tegenwoordig. Realiseer je goed dat ons gebruik van e-mail veranderd is. Ik kom vaak mensen tegen in mijn schrijftrainingen bij wie het kwartje nog niet gevallen is.

Met het jaar wordt onze aandacht minder. Deze verandering heeft grote gevolgen. We kijken korter en gehaaster. Misschien lijkt het vanzelfsprekend. Maar het eerste dat je lezer ziet, is het subject of onderwerp van de mail.

Er zijn twee dingen te zeggen over het ideale subject/onderwerp boven een e-mail. Het eerste advies is: zorg dat je mail maar over één ding gaat. Gaat je mail toch over meer dan één onderwerp? Dan moet je iets doen, want bij de lezer gaat het vaak fout. Twee onderwerpen in één mail is te ingewikkeld voor de aandacht die hij heeft. Wat is dan de oplossing van dit probleem? Stuur twee mails of gebruik een tussenkop boven je nieuwe onderwerp.

En het tweede advies voor e-mails? Gebruik voldoende woorden om te vertellen waar je mail over gaat. Bijvoorbeeld 5 woorden, liefst met de actie erin. Ik geef je hieronder mijn mailbox als voorbeeld:

voorbeeld goede webtekst

Zie je dat? Voor sommige mails is het gelijk helder waar ze over gaan, maar voor sommige ook niet. Met het onderwerp kabel of SR16005 is het onduidelijk. Ja, ik weet wel waar die mails over gaan. Maar ik weet nog niet wat ik moet doen met de kabel of die SR-training.

Kijk je naar het mailtje met Woonruimtes aangeboden, dan is dat veel helderder. Ik weet namelijk wat er met die woonruimtes is. Ze zijn aangeboden, dus blijkbaar kan ik ze huren. De actie staat erbij. Zet dus de actie in het subject en het scheelt mij als lezer tijd. En frustratie.

Regel 2: maak je kop lang genoeg en zet de actie erin.

Draaien we dit om: denk terug aan die keer dat je haast had met het lezen van je mail. Je hebt vast ook weleens informatie gemist die onderin de mail stond. Bijvoorbeeld toen je later de verhalen hoorde van die foam party waar iedereen was. Maar jij had per ongeluk dit deel van je mail gemist. Fictieve voorbeelden, omdat ik me nu geen afschuwelijke missers kan herinneren. Maar ik weet zeker dat ik ze heb gehad 😉

Doe jouw lezer dat niet aan! En jezelf ook niet, want je wilt dat de ander jouw boodschap leest en begrijpt.

Voor wie schrijf je de webtekst en hoe schrijf je het op?

Oké. We weten nu meer over webtekst. Dan de volgende stap. Wat wil je dat iemand doet na jouw tekst? Wil je dat je lezer gaat stomen van lust en dat hij jouw product koopt of wil je dat hij iets ingewikkelds begrijpt?

Bij een informatieve tekst met een uitleg van iets ingewikkelds, zoals een softwaresysteem, weet je zelf vaak al te veel van het onderwerp af. Dat maakt het lastiger om aan een leek uit te leggen hoe jullie nieuwe softwaresysteem in elkaar zit.

De oplossing voor dit probleem is: neem afstand. Neem die vriend of vriendin in je hoofd die er nog niets vanaf weet. Of misschien zelfs je moeder. Zo voorkom je dat je te veel verzandt in details. En houd je je vanzelf aan de hoofdlijnen. Gevolg is dat je tekst begrijpelijker is en vaker gelezen wordt.

Verkooptekst schrijven? Shake it baby en schrijf die goede webtekst!

Wil je een product of dienst verkopen en schrijf je een verkooptekst? Bedenk een hele fijne situatie met de leukste mensen die je kent. Bijvoorbeeld uit eten met je lover of een goede vriend of vriendin. Voel je enthousiasme en gebruik dit in je verhaal. Schrijf nu voor mij op hoe geweldig je product of dienst is!

Staat alles op papier? Kijk dan naar de vorm van je tekst

Mooi! Je hebt een (web)tekst geschreven. Ik ga ervan uit dat de boodschap helder is, want inhoud heb je wel! Maar dan is er nog een stap, de laatste stap en die gaat over de vorm. Met de vorm kun je jouw inhoud versterken. De vorm bepaalt de leesbaarheid van je (web)tekst. Daarom zijn we nu toe aan een controle van de vorm van je tekst. Dit gaan we DOEN:

voorbeeld goede webtekst

 

Ik wil nog meer schrijftips.

5 reacties

  1. Maar HOE dan? Hoe werkt dat dan? Op dit moment ben ik bezig voor @climbel1 Lees meer over goede webtekst. http://t.co/NXBSNggMDE

  2. Gut, dass Anneke mich daran erinnert: Voorbeeld goede webtekst http://t.co/DoDRzP1JpM via @puntann

  3. Goede webtekst, hoe dan? Lees verder: http://t.co/XzVacPy6H5 #blog #webtekst

Reageer op dit bericht

WhatsApp Heb je een vraag? App gerust!