Ook voor social media is de juiste content van groot belang.
Twitter is een soort kroeg, waar iedereen van alles roept. Sommigen gaan de hele kroeg af en maken met iedereen contact, anderen kijken rustig toe en drinken een drankje.
Facebook is een lange tafel met vrienden die elkaar tijdens een goed maal vertellen waar ze mee bezig zijn. Of goede collega’s tijdens een fijne lunch. Wijntje of biertje erbij en daarna ben je weer op de hoogte.
LinkedIn is als een etalage, de etalage van de makelaar. Wij hangen er als huizen met al onze mooie eigenschappen uitgestald. Elkaar echt leren kennen komt later pas.
Alledrie de soorten social media vragen om andere teksten. Wil je hier meer van weten, kom dan naar mijn cursus webschrijven.
Ik heb geen voorkeur, vind alle drie de typen social media prettig op hun eigen manier. Heb jij een voorkeur?
Met dank aan Mariël Oolthuis voor het kroegidee.
Leuke vergelijkingen. De lange tafel is mijn favoriet. Naar de kroeg ga ik af toe, die vind ik vaak wat rumoerig. Daar babbel ik meestal met de mensen die ik al ken, maar soms ben ik wel (inter)actiever. De etalage heb ik wel, maar gebruik ik niet echt.
Thanx Arianne! Ja, een lange tafel is fijn!
Voor mij is Twitter toch eerder een receptie dan een kroeg, maar het verschil is niet groot. Op een receptie heb ik toch eerder de neiging om rond te kijken wie ik allemaal zou willen spreken en mezelf een beetje te profileren door de opmerkingen die ik plaats. En dat is ook wat ik op Twitter doe. Maar misschien doen anderen dat juist wel in de kroeg.
Hé Arne, ik kom vaker in de kroeg dan op recepties, misschien blijkt hier ons verschil uit 😉 Ik snap goed wat je bedoelt. Zelf heb ik inderdaad de neiging om dat in de kroeg te doen: scherp zijn en mezelf neerzetten.