Datum

Nederlandse structuurwoorden (en hoe deze helpen in je online marketing) – 3 tips voor betere tekst

Nederlandse structuurwoordenStructuurwoorden geven structuur. Zo simpel is het. Deze woorden zorgen voor samenhang tussen je zinnen en binnen je alinea’s. Daardoor snap je sneller hoe het zit. Eerst zie je de donkerblauwe jasjes, daarna de lichterblauwe jasjes, dan zie je de grijze jasjes en tot slot zie je de zwarte jasjes hangen.

Voorbeelden van structuurwoorden zijn:

  • ten eerste
  • ten tweede
  • tot slot
  • bijvoorbeeld.

Door deze woorden weet je direct wat het verband is. En je lezer weet dat ook. Voordeel daarvan is dat hij je tekst sneller begrijpt. Ik zal dit uitleggen. Als je ten eerste leest, dan weet je dat je in een opsomming zit in het eerste element. En daardoor voorkom je dat je lezer zich afvraagt wat hij nou precies leest. Is het nou een opsomming of ander soort informatie? Dat zijn vertragende vragen tijdens het lezen.

Tip 1 Gebruik structuurwoorden, want ze helpen je lezer je tekst snel te snappen.

Dat blijkt uit onderzoek aan de Universiteit Utrecht, mijn eigen universiteit. Bekijk het onderzoek naar structuurwoorden door Ted Sanders.

Voorbeelden van Nederlandse structuurwoorden en de functie

Hieronder zie je een rijtje veelgebruikte Nederlandse structuurwoorden. Tip: gebruik ze zelf ook, het helpt je lezer heel erg om jouw tekst snel te begrijpen.

  • bijvoorbeeld, zoals – voor voorbeelden
  • ten eerste, ten tweede, tot slot, daarnaast, ook, tevens – voor opsomming
  • daardoor, hierdoor – voor oorzaak, gevolg
  • maar – tegenstelling

Misschien ken je een andere term voor deze woorden: signaalwoorden. Je kunt dit Wikipedia-lijstje met signaalwoorden altijd gebruiken als je teksten schrijft.

Heb je een tekst geschreven en merk je dat je lezers afhaken? Dan kan dat komen doordat je te weinig structuurwoorden gebruikt. De reden is waarschijnlijk dat jij zoveel weet van je onderwerp dat de verbanden voor jou volkomen logisch zijn. Goed, na dit betoog verwacht ik dat je het begrijpt hoe belangrijk structuurwoorden zijn voor je tekst. We gaan een stap verder.

Beïnvloed gedrag met de juiste taal – ook jij!structuurwoorden

En zelfs binnen de structuurwoorden zijn er verschillen. Wil je dat mensen doen wat jij zegt of vraagt? Mensen zijn beïnvloedbaar en dat luistert nauw. Ik schreef al eens over beïnvloeden van mensen met het principe van wederkerigheid. En die beïnvloeding heeft veel met taal te maken. Bijvoorbeeld met het juiste structuurwoord.

Er is een basisregel voor menselijk gedrag. Al in 1978 ontdekten Langer, Blank en Chanowitch dat je sneller je zin krijgt als je een reden geeft. Ik zal een voorbeeld geven: er staat een rij bij het kopieerapparaat. Als je gewoon vraagt of je voor mag, mag het bijna nooit. Geef je een reden, bijvoorbeeld: Mag ik voor omdat ik moet kopiëren? Dan word je ruim 90% van de tijd voorgelaten.

Tip 2: geef een reden als je iets wilt en je krijgt vaker je zin.

Inhoudelijk stelt je reden natuurlijk niks voor. Mensen luisteren vaak maar half en dat is in jouw voordeel. Ze horen alleen dat je een reden geeft en dat horen ze doordat je je reden aankondigt met een structuurwoord. Uit voorgaand onderzoek uit 1978 blijkt dat je met een reden vaker je zin krijgt. Maar we kunnen nog een stap verder gaan in onze beïnvloeding.

Kies uit de structuurwoorden: want of omdat – welke is beter?

We geven dus een reden als we iets van een ander willen. Maar… dan is er een verschil in hoe je die reden geeft. De overtuigingskracht van structuurwoorden verschilt. Voor een reden hebben wij twee Nederlandsestructuurwoorden: want en omdat.

De vraag is: kies je het structuurwoord want of kies je omdat? Uit nieuw onderzoek blijkt dat er een groot en duidelijk verschil is tussen die twee woorden. Met dit verschil kun je lezers beïnvloeden. Dat is belangrijke kennis voor online marketing en voor online verkoop.

Tip 3: gebruik het woord omdat als je iemand wilt overtuigen. Hij zal sneller doen wat je wilt.

Want of omdat? Eén van de twee woorden levert een betere verkoop op. Namelijk het woord omdat. Het is onderzocht: Lees over de conversiekracht van want en omdat. Is het dus weer zover, sta je in de rij het kopieerapparaat en wil je voordringen, wat zeg je dan? Kies je antwoord A of antwoord B?

  • Antwoord A: ik wil graag voor, want mijn kopietjes zijn zeer belangrijk.
  • Antwoord B: ik wil graag voor, omdat mijn kopietjes zeer belangrijk zijn.

Ik weet wel welke zin ik zou gebruiken. De tweede natuurlijk, omdat omdat meer resultaat oplevert. Dat betekent dat je sneller mag kopiëren. Beïnvloeden luistert nauw en gebeurt met het juiste structuurwoord. Ook online kun je hier je voordeel mee doen en kun je mensen sneller laten aankopen. Heb je een webwinkel of wil je bezoekers ergens anders voor overtuigen, gebruik dan het woord omdat in plaats van want.

Structuurwoorden: met deze 2 soorten help je je lezer

Er zijn twee soorten woorden die de structuur aangeven tussen zinnen: signaalwoorden en structuurwoorden. Achter deze link vind je signaalwoorden op Wikipedia. Signaalwoorden geven de functie aan die een deel van een zin heeft. Het zijn woorden als omdat, ten eerste, ten tweede en bijvoorbeeld. Je weet dat er een reden volgt, dat je een opsomming leest of dat er een voorbeeld komt.

Het tweede type structuurwoorden zijn woorden als hierdoor, daardoor. Als ik teksten schrijf, gebruik ik deze woorden altijd. Oftewel: ben je een tekst aan het schrijven? Neem deze tips ter harte in de afronding van je tekst. Dat is de laatste fase van het schrijven. Lees meer over de fases van het schrijven en hoe je slim schrijft: 3 tips.

Waarom structuurwoorden? Een samenvatting

Gebruik structuurwoorden zodat je lezer sneller de samenhang snapt. Voordeel is dat hij sneller je tekst begrijpt én dat hij minder snel afhaakt doordat hij je tekst lastig vindt. Zonder structuurwoorden is een tekst een soort puzzel. Je vraagt je lezer dan om te puzzelen. Daar staat zijn hoofd vaak niet naar en dan gaat hij wat anders doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
lezen