een snelle manier om pakkende koppen te schrijven; ook voor jou!

Herkenbaar? Geen inspiratie voor een kop! Terwijl je geweldige content hebt. Een pakkende kop is als een reclameregel. Ik help je met 6 tips om een pakkende kop te schrijven.

In 6 tips schrijf jij een pakkende kop

Tip 1. Zet altijd je onderwerp in de kop

We beginnen simpel. En als dit je overdreven in de oren klinkt, omdat je altijd je onderwerp in je kop zet, dan heb je de belangrijkste stap al gezet. Ik ben blij met je! Hieronder zie je een voorbeeld van hoe het NIET handig is.

“De allerbeste…… lees meer.”

Toch zie ik zo’n soort kop heel vaak op Twitter of Facebook. En dit leest niet lekker, want ik mis het onderwerp.  Nou ken ik diegene meestal en weet ik waar het over gaat. Maar het kan beter! Hoe? Zet het onderwerp erachter, zoals schoenen, boeken of tennisballen en je breidt je lezersbereik uit. Liever dus:

pakkende koppen schrijven met een reclamefolder

Pakkende koppen schrijven? Vind inspiratie in het streekkrantje of online!

“De allerbeste schoenen, lees meer.” WEL

Tip 2. Pak je lokale krant uit de brievenbus

Heb je een streekkrantje? Haal het uit je brievenbus, loop een rondje door het winkelcentrum en kijk! Bekijk de reclameregels die ooit al bedacht zijn. Ze zijn er niet voor niets. Bijvoorbeeld:

“Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker.”

“Mis geen enkele aanbieding. Met de gratis app.”

Deze pakkende zinnen komen van een site met reclamefolders: www.reclamefolder.nl. Die kun jij ook gebruiken voor inspiratie. Makkelijker kan ik het niet maken. Je kunt pakkende koppen verzinnen vanuit je luie stoel!

Tip 3. Spreek je kop altijd hardop uit

Een van de redenen van een succesvolle kop is de goede flow of muzikaliteit. Dit is de creatieve kant van taal waar mensen minder aan denken. Bijvoorbeeld Heerlijk helder Heineken bekt lekker en daarom blijft het hangen.

Tip 4. Een tegenstelling is bewezen succesvol

“Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker.” Deze zin is sterk omdat hij een tegenstelling in zich heeft. Onze hersenen zijn geprogrammeerd op tegenstellingen en pikken ze feilloos uit een tekst. Ook het woordje ‘wel’ helpt ons daarbij.

Tip 5. Zorg dat mensen weten wat ze missen

“Mis geen enkele aanbieding.” Deze zin is heel sterk, omdat niemand iets wil missen waar hij wat aan kan hebben. Het is daarom goed om te benadrukken wat mensen kunnen missen als ze iets niet doen. Dit heet in vakjargon verliesaversie.

Verlies benadrukken werkt 2.5 keer zo goed als de positieve variant benadrukken. Een voorbeeld: “Neem de gratis app voor de beste aanbiedingen” zou veel minder goed werken. Lees Richard Thaler als je meer wilt weten over verliesaversie.

Tip 6. Gebruik een cijfer voor in jouw pakkende kop

Een cijfer vinden mensen prettig. Het maakt de informatie die ze van jou ontvangen lekker overzichtelijk. Op dit moment krijgen we in een dag evenveel informatie binnen als in de jaren ’50 in een jaar.

Aan jou als schrijver de schone taak om deze informatie te ordenen voor je lezer. Informatie overspoelt ons en we willen eigenlijk vooral grip hebben op ons leven. Zeg dus dat je een X aantal tips hebt, een Y aantal schoenen verkoopt of een Z aantal dagen een aanbieding hebt.

Geef je 6 tips, dan geef je je lezer eigenlijk 6 keer grip. Heel veel plezier en succes met schrijven

Met pakkende groet,

Anneke

PS Geïnspireerd geraakt? Ik heb een snelcursus Pakkende Koppen gemaakt en cursisten zijn behoorlijk enthousiast. Lees hier meer over mijn snelcursus Pakkende Koppen Schrijven.

Ik wil nog meer schrijftips.

Reageer op dit bericht

WhatsApp Heb je een vraag? App gerust!