Datum

Wat is een contentstrategie?
wat is een contentstrategie
Het woord contentstrategie komt van de planeet marketing, vandaar dit beeld. Mooie planeet hè? (lekker creatief beeld)

Een contentstrategie. Heb jij er al mee te maken gehad? Voor sommigen is het een woord van een andere planeet, voor anderen is het dagelijkse kost.

Eerst de content, dan de contentstrategie

Content is alles wat online staat: video, beeld en tekst. Dat is voor de meesten bekende informatie. Contentstrategie is daarmee de strategie waarmee je je content plaatst. Daar kom ik op terug. Overigens komt het woord contentstrategie van de planeet Marketing. Vandaar mijn keuze voor dit beeld van een planeet.

Als bedrijf kies je een contentstrategie die bij je past. Vanuit die strategie kies je voor plaatsing en verspreiding van deze online content. Het is als bedrijf verstandig om te werken vanuit een contentstrategie, want het kost je minder tijd dan gewoon maar wat doen met je content.

Want inderdaad we moeten wat met facebook – het zijn uitspraken die sommige bedrijven doen. En daar heb ik fijne klanten aan gehad die ik heb getraind in het maken van facebook posts.

Vraag 1. Waar bevindt je doelgroep zich?

Maar eigenlijk is de uitspraak we moeten iets met volslagen onzin. De basisvraag is natuurlijk op welk kanaal je doelgroep zich bevindt. Is dat facebook, dan ga je naar facebook. Maar zover zijn we nog niet. Voor we in de actie schieten, zijn er een paar stappen ter oriëntatie.

Contentstrategie in het kort: het doel

Eerst wil ik kort vertellen waaruit een contentstrategie bestaat, wat het doel is. Voor we ook maar iets gaan doen. Een contentstrategie:

  • is praktisch: de  planning, het management en de richting van de uitvoerende contentmarketing en het contentmanagement liggen voor een langere termijn vast.
  • heeft een basis in hoe het nu gaat: analyseer het effect van je huidige content per kanaal.
  • is meetbaar en kan bijgesteld worden.
  • is een mix van de organisatiedoelen, interesses van de consument en de (aanwezige) merklading.

De stappen om te komen tot een contentstrategie

Om op bovenstaande contentstrategie uit te komen, zijn er nog een paar zaken die je moet weten. Onderstaande 5 stappen geven aan welke dat zijn.

  1. Soorten Contentstrategieën.
  2. Typen content en functies
  3. Goede content: boeiend, betrokken
  4. Van strategie naar tactiek
  5. Meetbaarheid

Over bovenstaande vijf stappen denk ik graag met je mee. Over stap 1 schreef ik al eens been blog. Je bent van harte uitgenodig om dat blog te lezen.

Dan stap 2. Bovenin dit blog heb ik benoemd wat content allemaal is. En die verschillende soorten content hebben verschillende functies. Daar gaat stap 2 over.

Het zou zomaar kunnen dat ik hier nog een eens een blog over schrijf. Nu je weet wat contenstrategie is, wil je die er vast eentje hebben. In elk geval veel plezier met het maken van content! Daarbij kun je ook altijd aan me denken, trouwens 🙂

Foto van gadl.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
lezen