Datum

Vijf onderwerpen voor zakelijk bloggen

Herken je dat? Je zit voor een vel papier of een laptop. Eindelijk heb je de tijd gevonden om te doen waarvan je al tijden wist dat je dat zou gaan doen. Dat moment die je wist dat zou komen [denk aan het Koningslied]: schrijven. Je gaat zakelijk bloggen voor je bedrijf.

En dan? Dan heb je totaal geen inspiratie. Alles blijft leeg. Letters blijven letters en woorden zijn hol en zonder betekenis.

Nou overkomt mij dit weinig. Hoewel.. ik ben teruggegaan naar eens in de twee weken bloggen en dat is moeilijker dan eens per week. Waar ik nooit onderwerpen tekort kwam, zijn ze nu weleens onvindbaar. Ik ben benieuwd hoe dat bij jou is en ik zal je helpen!

Onderwerpen voor zakelijk bloggen

  • Een bijeenkomst in je vakgebied, zoals een seminar, een congres of een spetterende workshop die je bijwoonde.
  • Een klantsituatie zoals een verkoopgesprek, een uitvoering of een fijne samenwerking.
  • Een marktontwikkeling zoals de digitalisering van jouw vakgebied. Voor mij als schrijftrainer zijn online trainingen of webinars interessant om in de gaten te houden.
  • Een review van een boek of van de beste websites in jouw vakgebied.
  • Een geweldige, vreugdevolle en vruchtbare samenwerking met een vakgenoot.

Zakelijk bloggen versus persoonlijk bloggen

Na de onderwerpen wil ik meer zeggen over zakelijk bloggen. Ik krijg veel vragen over: zakelijk bloggen is toch niet persoonlijk?

Wat mij betreft is dat een misvatting. Bloggen is per definitie persoonlijk. Als jij bijvoorbeeld in je zakelijke blog vertelt over een klantsituatie, dan geef je altijd een mening. Die mening is waar je lezer in geïnteresseerd is en waardoor hij een band met je krijgt.

Natuurlijk kun je in je zakelijke blog een droge opsomming geven van feiten. Soms is dat handig voor je lezer. Bijvoorbeeld als ik google, omdat ik wil weten hoe ik een WordPress-plugin activeer. Maar droge feiten zullen voor mij nooit een reden zijn om een blog te volgen.

Een mening is de enige reden om een blog te volgen. En dit is de clue. Zakelijk bloggers vinden dat lastig. Een mening in een zakelijk blog is toch gevaarlijk?

Nee, er zijn kleine en grote meningen. Je kunt zeggen dat je zakenpartner een idioot is. Dan geef je een grote mening, maar die mening maakt jou wel onfatsoenlijk en onprofessioneel.

Stel nou dat je die mening toch per se wilt delen. Dat kan natuurlijk. Ik zeg maar zo: een snufje ironie doet wonderen. Ik zou een actie of gesprek zo smakelijk beschrijven dat de lezer zijn eigen conclusies trekt. Kleine meningen zijn de kern van zakelijk bloggen.

Lees meer over (zakelijk) bloggen:

Strategische blogtips

Bloggen: begin gewoon!

Blogtipstips voor zakelijk bloggen

En laat me weten hoe het gaat met zakelijk bloggen! Uiteraard ben je welkom in mijn workshops bloggen. Je kunt ook naleesservice bij me aanvragen, zodat ik je blogs naloop en voorzie van feedback.

photo credit: caribb via photopin cc

[profiel-anneke]

3 gedachten over “Vijf onderwerpen voor zakelijk bloggen”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
lezen