Verkoopprincipes van Cialdini; gebruik jij ze al?

Verkoopprincipes van CialdiniVandaag wil ik het hebben over verkoop. We hebben er dagelijks mee te maken. Je wilt bijvoorbeeld iets verkopen. Of misschien wil je iets kopen. Maar wat speelt er allemaal mee bij je aankoop?

Er zijn zes verkoopprincipes die Cialdini voor ons op een rij zette. Fijne hulplijnen die je als verkoper altijd kunt inzetten. En die je als koper dus graag herkent! Dit zijn ze:

  • Sociale bewijskracht
  • Wederkerigheid
  • Schaarste
  • Autoriteit
  • Sympathie
  • Commitment & Consistentie

Verkoopprincipe van Cialdini. Commitment en Consistentie

Heeft iemand eenmaal iets bij je gekocht, dan komt hij dat waarschijnlijk vaker doen. Het is ook gewoon veel makkelijker om een ‘oude’ klant nog iets te verkopen. Ik merk dat wel, ja.

Verkoopprincipe van Cialdini. Sympathie

Sympathie is voor de een belangrijker dan voor de ander. Bij de aankoop van een zak drop maakt het waarschijnlijk niet uit. Maar hoe groter de aankoop, hoe belangrijker sympathie is.

Ik had het zelfs met de aankoop van een fiets. Had ik een goede fiets gevonden, vond ik de verkoper niet aardig. De fiets heb ik niet gekocht, ik heb ergens anders een prachtexemplaar gevonden. Best wel idioot vind ik dat dan.

En ja – bij een dienst zoals een coach die levert, kun je je dit wel voorstellen, toch? Je gaat niet met een coach in zee die je niet mag. Dat zou gek zijn. Die klik is superbelangrijk bij de verkoop van een dienst.

Verkoopprincipe van Cialdini. Authoriteit

Het liefst kopen mensen iets in bij iemand die bewezen goed is. Die bijvoorbeeld een boek geschreven heeft over het onderwerp. Of die trainingen geeft over het onderwerp. Ben jij zelf de verkoper? Maak jezelf expert in jouw gebied, dat doet het altijd errug goed 🙂

Verkoopprincipe van Cialdini. Schaarste

Is er weinig, dan wil iedereen het hebben. In te zetten als marketingtruc bij workshops. Nog een paar plekken, schrijf je in. Of: nog een paar exemplaren. We prikken er echt niet altijd doorheen door alle keuzes om ons heen en al die informatie.

Verkoopprincipe van Cialdini. Wederkerigheid

Doe je iets voor iemand, dan is hij of zij geneigd iets terug te doen. Het is wel belangrijk dat diegene weet dat je hem iets hebt gegeven. Benoem dat dus ook. Dit is overigens ook de kern van netwerken. Netwerken is geven.

Verkoopprincipe van Cialdini. Sociale bewijskracht

Als een ander iemand of iets goed vindt, ga je daar sneller in mee. Denk aan de talloze keren dat mensen je een boek aanraadden of een tentoonstelling. En nu, als je online een hotel of huisje boekt: wie kijkt niet naar de reviews van anderen?

Misschien vind ik dit laatste principe wel het allerbelangrijkst. Ik denk wel dat ik daar mijn meeste aankopen op baseer. En jij? Herken je de verkoopprincipes uit je dagelijks leven? En welke is voor jou het belangrijkst?

Overigens staan deze 6 verkoopprincipes genoemd in zijn boek ‘Invloed’. Het staat thuis in de kast, maar ik heb het nog niet gelezen. Gelukkig is Cialdini de godfather van het overtuigen en kom je hem vaker tegen.

Een deelnemer aan mijn training snellezen heeft het gelezen, toen ik het meebracht. Hij vond het geweldig. Heb jij het boek al gelezen? En wat vind je ervan?

Schrijfinspiratie of Schrijfhulp?

Ik wil nog meer schrijftips.

4 reacties

  1. Verkoop of koop jij weleens iets? Lees over de verkoopprincipes van Cialdini! http://t.co/lWrwrTXjfX #cialdini #sales #blog

  2. Verkoop of koop jij weleens iets? Lees over de verkoopprincipes van Cialdini! http://t.co/lWrwrTXjfX #cialdini #sales #blog

  3. Overtuigen om te kopen. Verkoopprincipes van Cialdini; gebruik jij ze al? http://t.co/lWrwrTXjfX via @puntann

  4. [repost] Ben je ondernemer en ken je de verkoopprincipes van Cialdini nog niet? Lees mijn blog! http://t.co/lWrwrTXjfX #verkopen #cialdini

Reageer op dit bericht