Datum

Hoe bouw je discipline op om te bloggen?

Je weet dat bloggen een goed idee is. De voordelen zijn duidelijk: je potentiële klanten kunnen discipline bij bloggeninschatten of je bij hen past. Verder kun je met bloggen laten zien hoe jouw dienst eruit ziet.

En er is meer! Met bloggen ben je vindbaar in google. Ook wordt het verschil tussen jou en je concurrent helder in je blogs. Je weet het en deze resultaten heb je voor ogen. Tóch lukt het niet om structureel te bloggen.

Ik ga je meenemen en laten zien hoe je discipline opbouwt om te bloggen.

Ken je het time managementschema nog? Bloggen valt precies in dat ene gebied met niet-dringende, maar wel belangrijke zaken. Je wéét dat bloggen klanten oplevert die beter bij je passen.

Ze kunnen lezen hoe jij bent en hoe jij jouw werk aanpakt. Dat je een zeer gestructureerd persoon bent bijvoorbeeld en dat je altijd vasthoudt aan je eigen mening. Om maar wat te noemen.

En toch zijn er altijd andere zaken op een dag, die binnenkomen als dringend, maar die uiteindelijk toch niet belangrijk blijken te zijn. En die zaken gaan vóór het bloggen.

Bijvoorbeeld een collega die je vraagt iets uit te zoeken. Het kan ook morgen, maar je doet het direct. Een opdrachtgever die je belt met een klein klusje dat geen haast heeft. Je doet het meteen maar even.

Maar: wat is dan discipline?

Logisch ook, want we zijn niet geprogrammeerd om te plannen. We zijn gemaakt om direct wilde dieren neer te schieten en meteen te zorgen voor eten of voor de kinderen. Dringende zaken gaan voor: een schreeuwend kind of een brullende bizon houdt niet van wachten.

Als de acute urgentie er niet is, voelen wij die ook niet. En eigenlijk, eigenlijk moet je het heden aan de kant kunnen schuiven om te bloggen.

discipline om te bloggenDiscipline wat is dat precies? Discipline is denken aan de toekomst. Weten wat belangrijk is, maar niet acuut moet gebeuren.

Waar haal ik de discipline vandaan om te bloggen?

Hoe pak ik – Puntann de blogger – dat aan, vraag je je misschien af. Nou dat zal ik je vertellen.

Vroeger was ik er eigenlijk beter in dan nu. Toen had ik een lijstje met dingen die ik elke week moest doen. Administratie stond daarbij en netwerken en een blog schrijven. En ik deed dat ook elke week.

Ondertussen zien mijn dagen er heel anders uit. Omdat ik vroeger alleen teksten schreef, had ik de ruimte eens per week een blog te plaatsen. Daar had ik een vaste dag voor.

Nu geef ik een paar dagen per week schrijftraining. Die dagen wisselen: soms op dinsdag, soms woensdag. Of juist vrijdag. Op de dagen die overblijven doe ik de dingen die overblijven: mails beantwoorden, netwerken en nieuwe klanten bellen. Zaken die dringend lijken.

Mijn streven is eens in de 2 weken een blog te plaatsen. Toch duurt dat soms langer. Ook voor mij geldt: de regelmaat is er weleens uit. Eens per week is makkelijker.

Bloggen deel ik op in stukjes; net als discipline

Gelukkig kan ik het schrijven van een blog opdelen in stukjes. En kan ik mijn discipline ook opdelen in stukjes, per stukje van het blogproces.

De eerste fase zijn de ideeën. Van de deelnemers aan de Utrecht Bloggers Meetup heb ik geweldige ideeën gekregen. Precies wat leeft onder bloggende ondernemers. Die heb ik op een lijst gezet en die lijst behoort tot mijn vaste uitrusting, waar ik ook ga.

Af en toe lees ik ‘m door en soms laat ik inspiratie zijn werk doen – tijdens een training van een dag als deelnemers opdrachten maken –  en schrijf ik een blog. Of begin ik er in elk geval aan. Of ik moet van mezelf discipline opbrengen. En dan kan ik in elk geval kiezen. En dan heb ik een soort vrijheid die ik prettig vind.

De fasen van het bloggen

Heb je hier iets aan en denk je dat je nu meer discipline kunt aanbrengen in het bloggen? Heb je nog tips of handigheden vanuit jouw eigen blogervaring?

Neem contact met me op als je meer wilt weten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
lezen